Nieuws

Geen Hyo bij Harley

Het klonk als zo´m goed plan: lager geprijsde, lichtere beginnermotoren aanbieden via Harley dealers. Aan aanloop naat de aanschaf van De Eerste Echte Harley. Het idee jwam van net zo Amerikaanse ATK, dat Hyosung wil lanceren in de VS.

Het management van H-D denkt er echter anders over en plant zelf met een lichte motor op de proppen te komen.

Dat het kleine ATK durf heeft mag blijken uit het contract dat ze hebben afgesloten met S&T Motors, de Zuid-Koreaanse producent van Hyosung motoren. Daarin gaan ze de afspraak aan om in de loop van de komende vier jaar 33.000 Hyosungs in de VS te importeren.

Het plan is om eerst komplete motoren in te voeren, om later een fabriek te openen waar Koreaanse bouwpakketten in elkaar gezet worden – hetgeen 65 jobs zou moeten opleveren in de staat Utah. Met de deal is een contract van 100 miljoen dollar gemoeid.

Reden te meer dus voor ATK om een goed draaiend verkoopkanaal te zoeken en het bedrijf zag daarom wel brood in een samenwerking met Harley-Davidson.

Harley zag dat wat minder

Jeff Merten, de tweede man van Harley’s Sales Dept. , schiet het plan echter af in een rondzendbrief naar de dealers: “Wij blijven geloven dat de beste Harley-Davidson klantenbeleving wordt geleverd door gefocuste dealers met één merk in het gamma. Daarenboven zijn ATK motoren niet goedgekeurd voor gebruik in het Rider’s Edge programma. Harley-Davidson heeft een motor in ontwikkeling specifiek voor het Rider’s Edge programma die een echte H-D zal zijn en die beginnende rijders op zoek naar een motor met lagere cilinderinhoud zullen willen kopen. Door de onverwacht snel genomen beslissing om met Buell te stoppen viel de lancering van dit model niet samen met het verdwijnen van de Buell Blast. Meer informatie zal op een latere datum gecommuniceerd worden.”

Het ziet ernaar uit dat ATK de strijd niet zal opgeven want ze blijven in contact met de geïnteresseerde Harley dealers. En die denken in deze tijden ook eerder aan hun mogelijke verdiensten dan aan loyaliteit tot aan de dood.

Wordt ongetwijfeld vervolgd…

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Kofferset voor R1300GS

Kofferset voor R1300GS

14 september, 2024

Een reisbeest pur sang als de BMW R1300GS kan eigenlijk niet zonder kofferset. Vond klaarblijkelijk ook Wunderlich, ...
Toppak van Touratech

Toppak van Touratech

13 september, 2024

De naam Compañero is al sinds jaar en dag bekend in het Touratech-gamma, met deze Rambler Pro-uitvoering voegt de ...
Eerste test: Segway E300SE

Eerste test: Segway E300SE

12 september, 2024

Segway kennen we als merk sinds 2001 van de opmerkelijke zelf-balancerende tweewieler HT. De laatste jaren timmert ...

Overig nieuws