Nieuws

Furion M1: Hybride wankelmotor uit Frankrijk

Het Franse Furion Motorcycles heeft zichzelf een bijzonder doel gesteld. Het bedrijf is namelijk van plan een seriematige hybride wankelmotor op de markt te brengen. Afgaande op de eerste cijfers wordt dat een imponerende machine met 185 pk.

Het idee voor de hybride wankel werd in 2015 voor het eerst opgeworpen. Begin 2018 toonde Furion het eerste prototype en, als de Fransen mogen geloven, volgt de eerste productiemotor zeer snel.

Het bijzondere van de M1, zoals Furion haar motor gedoopt heeft, zit hem uiteraard in de aandrijving. Een tweeschijfswankel aangevuld met een elektromotor. Daarbij heeft iedere schijf een cilinderinhoud van 327 cc. Dit 654 cc blok alleen is volgens de Franse fabrikant goed voor 125 pk bij 9.000 tpm en 105 Nm bij 6.000 tpm. Door hier een elektromotor aan toe te voegen groeit het vermogen met 55 pk en 100 Nm koppel. Het resultaat is daardoor een topvermogen van 185 pk en 205 Nm.

Bij de eindoverbrenging is de keuze op een  ketting gevallen. Uitademen doet de wankel via twee zeer korte uitlaatpijpen. Aangezien de machine een elektromotor aan boord heeft, moet het bedrijf ook ergens een extra accu verstopt hebben. Over de specificaties van deze energieopslag wordt echter in alle toonaarden gezwegen. Het is dan ook niet duidelijk of de Furion ook in een puur elektrische modus te gebruiken is.

In tegenstelling tot het blok, heeft Furion voor het frame wat conventionelere keuzes gemaakt. Zo is de machine, die veel weg heeft van de bestaande Kawasaki Z-modellen, voorzien van een vakwerkframe, upside-down voorvork en aluminium swingarm. Voor en achter zijn 17-inch gegoten wielen geplaatst met banden in de standaardafmetingen van 120/70 en 190/50. Remmen doet de M1 met aan de voorzijde een zeszuiger remklauw in combinatie met een 310 mm grote remschijf. Achter zit een kleinere, 250 mm grote, remschijf.

Met een gevulde tank, waar 16 liter in past, zou de Furion M1 209 kilogram moeten wegen. Wanneer de eerste productie-Furion M1 voor te aanschouwen zal zijn, is nog onduidelijk. Hetzelfde geldt voor de prijs van de hybride-wankel.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Email this to someone

Overig nieuws

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.