Nieuws

F850RS: praat BMW per ongeluk haar mond voorbij?

Met de in mei van vorig jaar gepresenteerde 9cento liet BMW haar impressie van een sportieve toermachine op basis van de F850GS zien. Vervolgens kwamen er spyshots van een nog onbekende machine uit Beieren naar buiten. Nu is er nog een hint gevonden die alles aan elkaar lijkt te linken.

De motor die we in het wild tegenkwamen, had immers wel erg veel weg van de 9cento. Omdat er verder niets bekend was over de motor, werd de BMW aangeduid met de naam F850GT. Tot nu. In een BMWbrochure voor modeljaar 2019 die onlangs is verschenen duikt namelijk de naam F850RS op. Heeft BMW hiermee zijn mond voorbijgepraat? Het heeft er alle schijn van. Kijkende naar de – vermoedelijke – F850RS is de overeenkomst met de 9cento in ieder geval overduidelijk.

Zeker het kuipwerk aan de voorzijde, in de stijl van de S1000XR, is nagenoeg ongewijzigd overgenomen van de conceptstudie. Op het voorspatbord na, dat op het prototype wat groter is uitgevallen. Vermoedelijk om hem wat praktischer te maken. Ook de bugspoiler van de 9cento is bij de F850RS verdwenen.

Geen magneet
In plaats daarvan is de motor voorzien van een valbeugel en twee mistlampen. Tot zover de overeenkomsten, want de achterzijde van de F850RS lijkt in de verste verte niet meer op die van de 9cento. Zo is van de zeer stilistisch vormgegeven koffers en de unieke manier waarop deze bevestigd werden, niets meer terug te vinden. De conceptstudie was namelijk uitgerust met een grote elektromagneet die alles op zijn plek hield.

Daarnaast werden de koffers ook gebruikt om de passagierszit ruimer te maken. Van dat vernuft is bij het prototype niets meer te zien. Ook is deze BMW uitgerust met een topkoffer. De onder de swingarm geplaatste uitlaatdemper is tevens vervangen door een meer conventionele uitvoering die tot naast het achterwiel doorloopt.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste indruk: Kawasaki Z500 SE

Eerste indruk: Kawasaki Z500 SE

18 maart, 2024

Het Europese middensegment groeit. Niet explosief, maar gestaag en dat is interessant genoeg voor Kawasaki  om voor ...
Eerste Test Yamaha MT-09

Eerste Test Yamaha MT-09

17 maart, 2024

Time flies when you’re having fun! In dat licht beschenen biedt Yamaha’s MT-09 klaarblijkelijk rijplezier ...

Overig nieuws