Nieuws

Exclusieve scooter met motorfietstechniek

Ingenieur John Piper heeft in Engeland zijn ‘Super Scooter’ J1 ontwikkeld. Onder het elegant ogende carbon dekkleed gaat sportieve motortechnologie schuil en er is zelfs een kleine serieproductie gepland.

John Piper was tientallen jaren actief als ingenieur in de motorsport en ontwikkelde speciale oplossingen voor de Formule 1, voor enduranceraces in Le Mans en voor rally-evenementen. Naast Williams, Benetton en Jaguar werkte de Britse knutselaar ook op de tweewielerafdeling voor Suzuki en was hij bijvoorbeeld betrokken bij de ontwikkeling van de GSX-R600. Hij was ook betrokken bij de Petronas Superbike, die werd ontworpen en gebouwd door Piper. In 2013 richtte John Piper zijn eigen bedrijf Piper Moto op in Londen en inmiddels heeft John zich met zijn team gespecialiseerd in tweewielers, of beter gezegd motorscooters retro-look, gebaseerd op motortechnologie en met motorfietsachtige stuureigenschappen.

Piper Moto J1 is de naam van het eerste model, waarvan het uiterlijk grotendeels wordt bepaald door de retro-look kuip. Deze is gemaakt van koolstofvezels en epoxyhars, ofwel superlicht carbon. De aandrijving van de Piper Moto J1 is zeer sportief, zeker naar scooterbegrippen: een watergekoelde viertakt eencilindermotor met 690 cc en ongeveer 70 pk topvermogen, afkomstig van KTM. Het inlaattraject met het luchtfilter en het uitlaattraject met een compact rvs-uitlaatsysteem en de geïntegreerde katalysator zijn speciaal aangepast aan dit unieke concept.

De zesversnellingsbak van het KTM-blok is door Piper gedeeltelijk geautomatiseerd. Hoewel je nog steeds sequentieel op en neer moet – of mag – schakelen, doe je dat niet met je hand aan het koppelingshendel en de voet op het schakelpedaal, maar met je duim op de shifter aan het stuur. Daarnaast is ook de kettingaandrijving behouden gebleven.

Onder het carbon kuipwerk gaat een vakwerkframe van chroom-molybdeenstaal schuil, vergelijkbaar met dat van KTM. Aan de voorzijde huist een instelbare 43 mm upside-down-voorvork van WP Suspension met een veerweg van maar liefst 150 millimeter. Achteraan zien we een swingarm van gefreesd aluminium en een instelbare schokdemper van ExeTC met 120 millimeter veerweg. De grote motorfietswielen spelen een grote rol bij het motorfietsachtige stuurgedrag van de Piper Moto J1. Hier zijn die wielen klassieke draadspaakversies met 17-inch aluminium velgen en bandenmaten 120/70-17 voor en 160/70-17 achter. De Brembo remmen passen daarbij, met een 320-mm-schijf en radiaal gemonteerde remklauw met vier zuigers aan de voorzijde en een 240-mm-schijf met enkelzuiger-remklauw achter.

De wielbasis van 1.500 mm, een balhoofdhoek van 65 graden en 100 mm naloop doen ook eerder aan een motorfiets denken dan aan een scooter. En dat is maar goed ook, want de J1 heeft een top van bijna 200 km/uur. Binnen 4 tellen zit ‘ie op 100 km/uur. Dat komt deels ook door het lage drooggewicht, dat Piper opgeeft voor 160 kilo. Volgetankt met 14 liter brandstof is dat ongeveer 170 kilo. Met een optimale gewichtsverdeling, 50 procent op elke wielas, zoals Piper benadrukt. Hij is net zo trots op de maximale hellingshoek: 52 graden aan beide kanten.

Exacte prijzen voor de ‘Super Scooter’ Piper Moto J1 zijn er nog niet. Reken op ongeveer 35.000 euro, plus de KTM-basisprijs. Kopen kan uitsluitend op bestelling en volgens persoonlijke configuratie. En omdat ABS – tot nu toe – ontbreekt, zou goedkeuring voor het wegverkeer van de eerste J1 in de Europese Unie sowieso niet mogelijk zijn. Afhankelijk van de KTM-basis is de bouw van een J1 met ABS zeker mogelijk – en met KTM’s nieuwste 75 pk eencilindermotor.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws