Nieuws

Exclusief Amerikaans: Audette Velos, 212 Nm, 130 pk, 125.000 dollar

Een eigen motormerk oprichten is geen sinecure. De Amerikaan Tony Audette deed het en heeft nu zijn eigen motormerk, Audette. Het eerste model – te koop voor een slordige 125.000 dollar – is deze Velos, aangedreven door een luchtgekoelde ‘Very Big Twin’ met 2.150 cc cilinderinhoud.

Na een aantal zware jaren bij de Amerikaanse mariniers, inclusief gevechtsmissies, wilde Tony Audette zichzelf een mooi cadeau geven en een custom bike bouwen. Dat werd uiteindelijk iets meer. Veel meer zelfs, zijn eigen motormerk. Na een studie werktuigbouwkunde en professionele ervaring bij helikopterfabrikant Sikorsky was Tony in 2019 klaar voor deze grote stap. Hij kreeg hulp van ontwerper Kar Lee. In het voorjaar van 2023 ging het uiteindelijk echt van start bij Audette Motorcycles in Canton, Connecticut.

Tony koos het motorblok voor zijn eerste Audette-model al lang van tevoren: de prachtige, luchtgekoelde V-twin van Indian, type Thunder Stroke 111. Hij ging bewust voor de 2016-versie, met benzine-injectie van Bosch, maar zonder de complexere elektronica van latere versies. De 111 Thunder Stroke werd een ‘131’, dus met zo’n 2.150 cc cilinderinhoud. Het blok kreeg Carrillo-drijfstangen en gesmede zuigers van Wiseco. Baisley Hi-Performance bewerkte de verbrandingskamers en tekende voor prestatiebevorderende onderdelen als Kibblewhite-kleppen en -nokkenassen. Het 2-in-1 uitlaatsysteem is Toce, en is aan buiten- en binnenzijde voorzien van een keramische coating. Alles is zo op elkaar afgestemd dat de twin niet alleen krachtig dondert, maar ook krachtig duwt – vooral tussen 3.000 en 3.500 tpm. Niet zo gek ook met een maximumkoppel van 212 Nm (!). Het maximum vermogen bedraagt zo’n 130 pk. Hiervoor heeft de zesversnellingsbak een versterkte Rekluse-koppeling en tekent een ketting voor de eindaandrijving.

Het blok hangt in een frame dat is gemaakt van hoogwaardig vliegtuigaluminium, gefreesd uit massief materiaal. Hetzelfde geldt voor de swingarm met onderbalk, die oogt alsof hij uit een superbike afkomstig is. Zelfs de opvallend gevormde 15-liter-benzinetank is CNC-gefreesd, net als diverse afdekkappen en kleine onderdelen. Luchtkanalen aan de zijkant van de tank voeren koellucht naar de achterste cilinder. Bijna niets was goed genoeg voor Tony Audette, want hij maakte zelfs alle bouten zelf. Voor- en achtervering zijn van het Amerikaanse Race Tech en de carbon wielen van BST uit Zuid-Afrika. De remmen zijn Europees: schijven van het Spaanse Galfer en klauwen van Beringer uit Frankrijk.

Opvallend: met 15 liter benzine in de tank weegt de Audette nauwelijks meer dan 200 kilo: 467 pond, wat overeenkomt met zo’n 210 kilo. En de wielen zijn niet opvallend breed, waardoor er de standaard bandenmaten 120/70-17 voor en 180/55-17 achter om zitten.

De Audette Velos wordt echter wel een zwaargewicht door de prijs: liefst 125.000 dollar, omgerekend zo’n 116.000 euro. Helaas heeft de Velos door het ontbreken van ABS en een katalysator geen goedkeuring voor het wegverkeer in de Europese Unie. Tony Audette kan daar mee leven, want met de bestellingen uit Noord-Amerika is zijn zelfopgelegde productielimiet – 20 motoren per jaar – toch al bereikt.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Honda Collection Hall heropend

Honda Collection Hall heropend

20 mei, 2024

Honda heeft haar Honda Collection Hall, het museum van het merk in het Mobility Resort Motegi in het Japanse ...

Overig nieuws