Elektrische Ninja en Z (met e-boost!) al in 2023
Met niet één, maar direct twee modellen duikt Kawasaki de wereld van elektrische motoren in. De Z-e1 en Ninja-e1 luiden een nieuw tijdperk in voor Kawasaki.
Kawasaki stapt bescheiden in de nieuwe markt met twee machines die vergelijkbaar zijn met de huidige 125cc-klasse (A1-rijbewijs). De batterij-aangedreven, emissievrije EV-machines belichamen Kawasaki’s ‘Go with Green Power’ – strategie, zoals die op de EICMA-motorshow van 2022 is onthuld.
De Z-e1 en Ninja-e1 hebben het bekende Ninja- en Z-familie design. Hoewel ze sportief en gespierd ogen, zijn ze toch vooral bedoeld voor korte stadsritten. Daarvoor beschikken ze over een borstelloze motor van 5kW continue (en een bruikbaar piekvermogen van 9kW).
Beide modellen zijn automaten, koppeling en versnellingen ontbreken. Op papier klinkt de ‘e-boost’ nu al geinig. Deze boost biedt kortstondig een vermogensafgifte van 9kW, waarmee een snelle acceleratie en een potentiële topsnelheid van 99 km/uur mogelijk zijn. Een knop onder het gashendel schakelt de ‘boost’ in.
Naast de gebruikelijke rijmodi (Road en Eco) hebben de EV-machines een zogenaamde loopmodus. Hiermee kun je de machine stapvoets voor- of achteruit laten bewegen, wat vooral handig is voor krappe parkeerplaatsen of bergopwaarts.
Kawasaki kiest er voor om de dubbele uitneembare batterijen parallel aan te sluiten en claimt daarmee korte oplaadtijden. Nog een voordeel; twee losse batterijen zijn beter te dragen dan een enkel veel zwaarder exemplaar.
Laadopties omvatten een dockingstation, waarin één batterij kan worden geplaatst of een kabel. Daarmee is een externe lader via een stopcontact onder het zadel op de nog in de motor aanwezige batterijen aan te sluiten. De Li-Ion-batterijen hebben ingebouwde laadindicatoren.
Kawasaki maakt nog geen exacte prijzen of beschikbaarheid bekend, maar de twee batterij-Kawasaki’s maken nog dit jaar hun debuut. Kijk voor meer informatie of een dealer bij u in de buurt op www.kawasaki.nl