Elektrische Dax en Cub van Honda
Honda heeft tot 2025 meer dan tien nieuwe elektrische modellen in verschillende vermogensklassen op de planning staan. Daaronder ook de cultconcepten Dax e en Cub e. Ook een Hornet e behoort tot de mogelijkheden.
Honda wil uiterlijk vanaf 2040 alle gemotoriseerde tweewielers klimaatneutraal aandrijven. Een eerste stap daartoe zijn de meer dan tien nieuwe elektrische modellen die de Japanse fabrikant tot 2025 in verschillende vermogensklassen op de markt wil zetten. Tot 2030 moeten er daar jaarlijks 3,5 miljoen van verkocht worden. Parallel hieraan past Honda een aantal modellen voor Zuid-Amerika en India aan voor het gebruik van FlexFuel met E100-bezine.
Onderdeel van de elektrische strategie van Honda is het zogenaamde ‘Fun EV’. Daarbij staan drie modellen uit het vergelijkbare 125cc-segment op de rol, en mogelijk ook een Hornet e voor de Europese A2-rijbewijscategorie (35 kW/48 pk). Het elektrische gamma moet worden gecompleteerd met elektrische modellen voor kinderen, die op de Japanse, Europese en Amerikaans aangeboden moeten worden.
De tweede poot waarop de elektrische strategie van Honda is gestoeld, zijn voertuigen voor het woon/werk-verkeer binnen steden, waaronder scooter voor de rijbewijzen AM (bromfiets) en A1. Daarnaast wil Honda vanaf 2024 twee forenzenscooters aanbieden voor dagelijks gebruik in Azië, Europa en Japan. Commerciële tweewielers en de Aziatische modellen kunnen waarschijnlijk gebruik gaan maken van Honda’s eigen accu-wisselsysteem MPP (Mobile Power Pack). Op de afgelopen EICMA motorbeurs in Milaan presenteerde Honda al de EM:1 elektrische scooter met verwisselbare accu. Topsnelheid: 45 km/uur en geschikt voor rijbewijs AM. Een sterkere versie met de naam EM:2 ligt ook in de lijn der verwachting.
De derde poot in de plannen van Honda wordt gevormd door elektrische scooters die snelheden tussen de 25 en 50 km/uur kunnen halen en elektrische fietsen tot 25 km/uur, waarvoor China de grootste afzetmarkt lijkt. Voor deze markt wil Honda tot 2024 met vijf compacte en scherp geprijsde modellen komen. Naast Japan en China ook in andere Aziatische landen en deels ook in Europa. Eerder deze maand presenteerde Honda in het Chinese Shanghai drie nieuwe, technisch nauw verwante modellen met voor Honda merkhistorische wortels, die deels teruggaan tot 1958: Cub e, Dax e en Zoomer. Deze zijn dus niet langer voorzien van een viertakt eencilinder, maar van een elektrische wielnaafmotor én een set pedalen voor kettingaandrijving. De accucellen lijken hier onder de voeten van de bestuurder een plek te hebben gekregen. Topsnelheid van deze uitvoeringen: 25 km/uur. Aansluitend zouden er sterkere en snellere varianten kunnen volgen, ook een Monkey.
Voor het accuwisselsysteem hebben de vier grote Japanse fabrikanten Yamaha, Kawasaki, Suzuki en Honda samen het bedrijf Gachaco opgericht met als doel een sharing-service voor voertuigaccu’s en de infrastructuur daarvoor te ontwikkelen. Aansluitend wil de Japanse ‘Big Four’ naar een standaard voor verwisselbare accu’s.