Elektrische comeback Nimbus?
Nimbus, dan moeten we even flink graven, want dat zijn inmiddels echte klassiekers. Maar het gewezen Deense merk komt terug, maar dan met een elektrische aandrijving. Sinds deze maand wordt er gezocht naar investeerders en aandeelhouders – bij voorkeur Deense.
De bekendste Nimbus was misschien wel Type C met vier cilinders, in de lengterichting ingebouwd. De krukas draaide dwars op de rijrichting en een cardanas dreef het ongeveerde achterwiel aan. De Nimbus Type C had zo’n 750 cc cilinderinhoud en was ongeveer 20 pk sterk. Hij werd van 1934 tot en met 1959 geproduceerd in Denemarken. Van een revival van het Deense merk is al sinds 2020 sprake, als een retroconcept met een soortgelijk ontwerp, maar dan met een elektromotor. Hiervoor is in Kopenhagen door een aantal liefhebbers van het merk de Nimbus Motorcycles Holding opgericht. De drijvende kracht en directeur is Claus Clausen, een fulltime makelaar: “We hebben te maken met een Deens kroonjuweel, met een stukje Deense industriële geschiedenis en cultuurgeschiedenis, en dat we moeten koesteren om het voor altijd in Deense handen te houden.”
Inmiddels is er ook tijdspad. Eerst zal in de loop van 2024 een elektrische fiets op de markt moeten komen, waarna in 2025 een nieuwe elektrische motorfiets moet volgen. Technische gegevens zijn nog niet bekend, maar 3D-tekeningen van de Nimbus Type E tonen wel de montagepositie van die aandrijving: coaxiaal op het lager van de achterbrug, met een constant gespannen tandriem naar het achterwiel. Het limoengroene frame en de zwarte achterbrug zijn zo ontworpen dat het lijkt alsof de achterkant ongeveerd lijkt, net als toen. Pas bij een tweede blik valt de onder het solozadel verborgen schokdemper op. Het voorwiel is op een iets modernere wijze opgehangen: middels een upside-down voorkvork.
De accucellen worden gestapeld binnen de klassieke frame-indeling, gunstig voor het zwaartepunt. Nimbus Motorcycles heeft nog geen informatie gegeven over de spanning en capaciteit, de actieradius en de oplaadtijd. Voor het stuur komt een modern TFT-kleurendisplay in de vorm van het klassieke origineel. De nieuwe koplamp is natuurlijk rond, maar wel voorzien van moderne led-verlichting.
Voor nu is het wachten op verdere aankondigingen uit Denemarken, met name voor wat betreft de belangrijkste technische gegevens, maar ook wat betreft een exacte datum voor de marktintroductie en uiteraard de prijs van deze Deense elektrische motorfiets. Die zal echter niet volledig ‘Made in Denmark’ zijn; onderdelen als de elektromotor, batterijcellen en wielen zullen door Nimbus uit andere landen worden betrokken.