Elektrische BMW C1
BMW Motorrad biedt een blik in de toekomst van de tweewieler met de BMW C1-E. Dit studiemodel is een herinterpretatie van de BMW C1 uit jaren ’90, een motorscooter die weliswaar zijn tijd ver vooruit was, maar geen succes werd. De BMW C1-E is een elektrisch aangedreven variatie op dit thema en biedt een omvangrijke actieve en passieve veiligheidsuitrusting. Hiermee is het compacte, schone en wendbare stadsvoertuig minder kwetsbaar.
De BMW C1-E is een studiemodel ontwikkeld in het kader van eSUM (European Safer Urban Motorcycling), een samenwerking van grote Europese motorfietsfabrikanten, onder meer BMW en Piaggio, en steden waar tweewielers een belangrijke rol spelen in het verkeer, zoals Parijs, Rome en Barcelona. Uit onderzoek blijkt dat de meeste ongevallen met tweewielers zich voordoen in dichtbevolkte gebieden, daar waar 80 procent van de bevolking woont en werkt. Het project eSUM is opgezet om de risico’s van stadsverkeer aan te pakken en te verminderen. De aandacht richt zich op beter zichtbaar zijn, ontwikkeling van veiligheidsuitrusting en maatregelen die veiliger rijden op een motorfiets of motorscooter in de stad mogelijk maken.
De BMW C1-E is emissievrij, maar hij blinkt vooral uit door vernieuwende veiligheid op tweewielergebied. Zo weet de bestuurder van de motorscooter zich beschermd door een overkapping met een duidelijk zichtbare rollbar. De voorzijde van de tweewieler is geconstrueerd om botsenergie te absorberen in het geval van een frontale aanrijding. Een dubbele veiligheidsgordel houdt de bestuurder bij een val op zijn plaats.
De aandrijving komt van een elektromotor en de krachtbron is afgestemd op stadsgebruik. Een lithium-ion-accu levert de benodigde stroom. De capaciteit is toereikend voor gemiddeld dagelijks stadsgebruik zonder tussentijds opladen. De BMW C1-E gaat (voorlopig) niet in productie en is is puur ontwikkeld als studiemodel in het kader van eSUM en een vooruitblik op te verwachten veiligheidsvoorzieningen voor gemotoriseerde BMW tweewielers.