Nieuws

EICMA: Nieuwe Suzuki GSX-R1000 op komst!

Hij is er nog niet, maar staat al wel in Milaan. Het concept voor de nieuwe GSX-R1000, die als 2017-model te boek staat, maar ergens dit seizoen wordt verwacht. Deze zesde generatie (na 2001, 2003, 2005, 2007 en 2009) is een compleet nieuwe machine. Niet zo gek, nadat het toen geheel nieuwe 2009-model zo’n lange looptijd heeft gekend, met alleen wat modificaties in 2012.

Het is in tegenstelling tot de GSX-RR MotoGP-racer een conventionele viercilinder-in-lijn met een ‘platte’ 180°-krukas, maar da’s zo’n beetje het enige dat hetzelfde is gebleven. Het nieuwe blok is kleiner, heeft lichte en compacte klepslepers in plaats van stoterbussen, ride-by-wire en de tweede set injectoren is nu geplaatst als douche-injectoren. Verder zijn er behalve de gebruikelijke vlinderklep in de uitlaat ook twee vlinderkleppen die de balanspijpen tussen de uitlaatbochten 1+4 en 2+3 kunnen afsluiten.

Het meest bijzondere is echter dat het blok variabele inlaatkleptiming heeft! Dit alles om een veel hoger topvermogen te realiseren bij behoud van het karakteristiek sterke middengebied. Een getal wordt helaas nog niet genoemd. Ook niet voor het gewicht, maar het moet de lichtste GSX-R1000 ooit zijn – en de 2005-versie woog al amper 197 kilo met volle tank.

Verder heeft de machine natuurlijk alle moderne elektronica aan boord, van ABS en tienvoudig instelbare traction control tot launch control en een quickshifter voor op- en terugschakelen.

Een nieuw, compacter frame is voorzien van de nieuwste Showa BFF (Balance Free Forks) voorvork met externe dempingscircuits (zoals ook op de nieuwe Kawa ZX-10R) en de Showa BFRC (Balance Free Rear Cushion) achterschokdemper.

Opvallend is ook de mooi kleine LED-koplamp (beetje MV-achtig zelfs) tussen de grote luchtinlaten in de slankere kuip. Het dashboard is geheel digitaal, maar helaas gewoon LCD en (nog?) geen TFT-kleurenscherm. Helemaal definitief is de machine niet, dus wie weet…

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws