Nieuws

EICMA: Moto Guzzi V9 en V7II Stornello

Behalve de spectaculair ogende MGX-21 introduceert Moto Guzzi op de EICMA ook de V9, een modelserie met een nieuw 853cc-blok met een boring en slag van 84 x 77 mm. Met 55 pk bij slechts 6.250 toeren en 62 Nm bij een lage 3.000 toeren is het luchtgekoelde tweekleps-stoterstangenblok met enkel gasklephuis duidelijk gemaakt op ontspannen toeren. De V9 is er als Roamer en als Bobber, waarbij de Roamer een klassieke soft-custom is met 19-inch voorwiel en 16-inch-achterwiel, en de Bobber een meer expressieve, geheel zwarte machine met dikke 16-inch-banden. Fijn om te horen is dat de V9 slechts zo’n 200 kilo weegt, wat licht is voor dit soort motoren.

Net als bij de V7II-modellen zullen ook voor de V9 allerlei technische accessoires en vervangingsdelen beschikbaar zijn om de motor te personaliseren.

 De bestaande V7II-serie wordt uitgebreid met de Stornello, een scrambler-model dat qua naam terugverwijst naar de Stornello Scrambler America uit 1967. Daarmee haakt Moto Guzzi in op de recent opbloeiende trend van retro-straatmotoren met lichte offroad-invloeden, een trend die oorspronkelijk uit de jaren zestig stamt. Guzzi bood al de mogelijkheid om met een serie vervangingsdelen een V7II-model om te bouwen tot scrambler, maar levert nu dus een kant-en-klare versie.

De Stornello heeft onder andere draadspaakwielen met bandmaten 100/90-18 en 130/80-17, en natuurlijk de kenmerkende hoge uitlaatdemper, afkomstig van Arrow.

Het luchtgekoelde 744cc-stoterstangenblok met een boring en slag van 80 x 74 mm levert een bescheiden 48 pk bij 6.700 toeren en 60 Nm bij een lage 3.250 toeren. Niet heel veel, maar de machine weegt ook maar 186 kilo rijklaar, zij het zonder benzine.

Overig nieuws

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.