EICMA 2014: Kawasaki
Een van de merken die alle ogen op zich gericht wist tijdens de persdag van de Eicma was uiteraard ook Kawasaki. Ein-de-lijk zouden de groenen uit Kobe immers het doek trekken van de definitieve versie van haar nieuwe superbike, de H2. Een bijzondere machine in meerdere opzichten. Zo is het de eerste productie motorfiets sinds enkele decennia die wordt aangedreven door een blok met geforceerde drukvulling, in dit geval via een ketting/tandwiel aangedreven supercharger. De vier-in-lijn met een longinhoud van 998 cc (boring x slag van 76,0 x 55,0 mm), met uitzondering van de nokkenassen, koppeling en koppakking overigens identiek aan het blok van 326 pk sterke H2R circuituitvoering, is goed voor 200 pk bij 11.000 tpm, met Ram-Air komen daar toch eens tien pk’s bij. Uiteraard zijn er diverse elektronische hulpsystemen aan boord om dat geweld enigszins te kunnen beteugelen, waaronder verschillende rijmodi, instelbare tractiecontrole, launch control, instelbaar ABS en een quick shifter.
Andere bijzondere (stijl)elementen zijn onder meer het gifgroene stalen vakwerkframe, de prachtige enkelzijdige swingarm en natuurlijk de ronduit futuristische looks. Een prachtig ding waar nog veel meer over te vertellen is. Alles over de nieuwe Kawasaki H2(R) lees je in MotoPlus 22.
Voor 2015 mag de 1400GTR zich ook verheugen op een kleine oppepper, met name om het rijcomfort naar een nog hoger plan te tillen. Zo kreeg de GTR een iets kortere eerste versnelling, evenals een aangepaste buddy, die onder andere nu iets smaller is bij de taille. Goed nieuws voor rijders met wat kortere onderdanen. Verder kreeg de kuipruit nu een instelbare ventilatieopening voor een verminderde turbulentie in het hoofd- en borstbereik en kreeg de 1400 een nieuw dashboard.
Ook in het groeiende 300 cc–segment roert Kawasaki zijn staart met de nieuwe Z300, een stoere naked die qua design sterk aanschurkt tegen de zwaardere nakeds van de Japanners, de Z800 en de Z1000. De rijklaar 170 kilo wegende Z300 is voorzien van dezelfde koppelsterke 296 cc 39 pk sterke paralleltwin met dubbele gaskleppen en ‘slipper clutch’ als de Ninja 300. Ook het stalen frame, rijwielgedeelte en ABS-remmen komen van deze gekuipte broer. De nieuwe Z300 wordt leverbaar in groen en zwart.
Met de Ninja 250SL (Super Light) voegt Kawasaki een nieuwe machine toe aan haar lichte supersportgamma. Deze sportief gelijnde machine is voorzien van een 28 pk sterke en 249 cc metende eencilinder, dat in een filigrein stalen vakwerkframe hangt. De rijklaar slechts 152 kilo wegende vlieggewicht, 20 kilo lichter dan de Ninja 250, is verder voorzien van ABS, sportieve clip-ons, een digitaal dashboard en een sportieve Ninja-jas in de huiskleur groen en desgewenst ook in het zwart.
Op dezelfde basis lanceert Kawasaki ook de Z250SL, een naakte variant in de bekende, agressieve Z-styling. Technisch is deze 250 identiek aan zijn gekuipte broer, maar typerend is uiteraard het naked-jasje met een boos kijkende koplamp, brede flanken en een lekker breed stuur. Deze Z250L wordt leverbaar in de kleuren groen en bruin.