EICMA: Honda CRF1000L Africa Twin
Op de EICMA in Milaan beleeft de Honda CRF1000L Africa Twin zijn Europese debuut. Naar deze opvolger van de legendarische XRV650 en 750 Africa Twin (vanaf respectievelijk 1988 en 1990) is door velen lang uitgekeken, nadat het model meer dan tien jaar geleden uit het programma verdween. Vorig jaar werd op de EICMA al een concept-prototype getoond onder de naam ‘True Adventure’, nu is er dan het werkelijke productiemodel. Het meest opvallende verschil is dat er in plaats van de karakteristieke 52°-V-twin nu een paralleltwinblok wordt gebruikt. Dat bouwt iets lichter en korter, met een eenvoudigere opzet van in- en uitlaattraject. Dankzij het Unicam-systeem (enkele nokkenas met slepers en tuimelaars) zoals dat ook op de CRF250/450-modellen wordt toegepast is de cilinderkop compact. Het blok heeft een krukas met 90 graden verzette kruktappen, waardoor de ontstekingsintervallen van een 90°-V-twin ontstaan, met een dito geluid. De cilinderinhoud is met 998 cc ook een stuk groter dan voorheen, niet zo gek gezien de trends op dat gebied (eigenlijk is een 1000 nu al bijna een middengewicht!). Met een topvermogen van 95 pk bij 7.500 toeren en een maximumkoppel van 98 Nm bij 6.000 toeren is het blok duidelijk meer op souplesse dan op topprestaties getuned.
Opvallend is de keuze voor een 21-inch-voorwiel en 18-inch-achterwiel, typische offroadmaten (met respectievelijk een 90- en 150-band). Daarmee positioneert Honda de Africa Twin duidelijk in een ander segment dan het gros van de grote allroads, namelijk dat van de echte avonturiers met terreinambities. Eindelijk een concurrent voor de KTM 1190 Adventure R dus!
Naast de standaardversie zijn er twee andere versies: de eerste met ABS en Honda Selectable Torque Control (HSTC) en een tweede die daarbij ook nog de versnellingsbak met dubbele koppeling heeft (Dual Clutch Transmission), met een handmatige en twee automatische schakelstanden. Het meest opvallende is eigenlijk dat er dus een simpele versie zonder ABS is; voor de echte die-hard globetrotters misschien wel het meest logisch.
Verder zijn op de EICMA de al eerder aangekondigde nieuwe 2016-versies van de CB500F, CBR500R en CB500X te zien, die behalve een geheel nieuwe vormgeving ook allerlei technische modificaties hebben. Ook de economische NC-serie met de zuinige, laagtoerige langeslagblokken is onder handen genomen. De NC750S, NC750X en Integra voldoen nu aan de nog strengere Euro4-normen en de DCT kreeg nieuwe functies.