Nieuws

EICMA: De Suzuki SV650 is terug!

In 1999 verscheen de eerste SV650, plus de SV650S met clip-ons en topkuip. In 2003 kwam de tweede generatie met het hoekige frame en injectie, waarna in 2009 de SFV650 Gladius verscheen, de meer speels vormgegeven opvolger van de SV650.

In 2016 zien we de terugkeer van de SV650, met weer het pure en sportieve van de eerste modellen, maar dan met een lager gewicht, een sterker blok en nog lager verbruik (vergeleken met de Gladius van 1 op 24 naar 1 op 26 in dezelfde test).

Het blok is in de basis nog steeds de bekende, heerlijk lopende 645cc metende 90°-V-twin, maar met liefst 60 nieuwe onderdelen, voor meer topvermogen (76 pk bij 8.500 toeren) en tegelijk voldoend aan de nieuwste Euro4-emissienorm.

De nieuwe SV650 heeft het beproefde SDTV-systeem (Suzuki Dual Throttle Valve), met een bijzondere voorziening: de zogenaamde ‘Low RPM Assist’, een elektronische functie die het wegrijden met lage toerentallen vergemakkelijkt door automatisch gas bij te geven als de motor dreigt te smoren. Dit helpt ook bij langzaam rijden in fileverkeer.

De totale motor heeft ten opzichte van zijn voorganger 140 nieuwe componenten, onder andere resulterend in een 8 kilo lager gewicht, zijnde 197 kilo rijklaar (met ABS).

De nieuwe SV650 heeft een compact stalen vakwerkframe (zo te zien hetzelfde als de Gladius), dus niet het forsere aluminium frame van de vroegere SV650. Vooralsnog is er alleen een naakte versie aangekondigd; we hopen dat ook de sportievere SV650S met topkuip weer terugkeert, zulke betaalbare sportmotoren missen we momenteel een beetje op de markt.

Overig nieuws

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.