Nieuws

Eicma 2023 – MV Agusta LXP Orioli

Een paar jaar terug lanceerde MV Agusta de Lucky Explorer als een proefballonnetje op de EICMA. Daarna werd het stil. Maar inmiddels is er een productieversie, een heel exclusieve. Deze LXP Orioli is een eerbetoon aan viervoudig Dakar-winnaar Edi Orioli en wordt in een oplage van slechts 500 stuks geproduceerd.

Twee van zijn Dakar-zeges pakte Orioli in het zadel van een Cagiva Elefant en ook aan die machine is deze LXP Orioli een eerbetoon. Het is tevens de eerste drager van een volledig nieuw driecilinder-krachthonk van MV Agusta. Het blok heeft boring x slag van 81,0 x 60,2 millimeter en komt daarmee op 931 cc cilinderinhoud. Volgens opgave van de Italiaanse fabrikant weegt het blok slechts 57 kilo en zou daarmee zo’n 10 procent lichter zijn dan concurrerende motorblokken. De nieuwe driepitter, net als de andere MV-driecilinders voorzien van een contra-roterende krukas, is goed voor 124 pk bij 10.000 toeren en 102 Nm bij 7.000 toeren. Zo’n 85% van dat koppel zou volgens MV al bij een lage 3.000 toeren beschikbaar moeten zijn. De zesversnellingsbak is uitneembaar en wordt bediend middels een quickshifter met blipper-functie, waarbij ook kan worden teruggeschakeld met het gas open.

Daarmee komen we bij de elektronica en ook daar is de LXP Orioli in ruimte mate voorzien. Zenuwcentrum wordt gevormd door een 6-assige IMU en ride-by-wire met daar aan gekoppeld vier rijmodi (Urban, Touring, Offroad en Custom All-Terrain), tractiecontrole (met verschillende regelniveaus per rijmodus), motorrem met twee regelniveaus, bochten-ABS met achterwiellift-herkenning, cruise control en als klap op de digitale vuurpijl een flink 7 inch TFT-display met connectiviteit en Over-The-Air-update, bediend middels led-verlichte schakelaars op het stuur. Starten kan keyless.

De driecilinder is ondergebracht in een nieuw ontwikkeld stalen dubbel wiegframe met een aangebout subframe en een aluminium swingarm. Brembo tekent voor de remmen en Sachs voor de volledige instelbare voor- en achtervering, en daar horen bijpassend lange veerwegen van 210 millimeter. Ook de zit is van allroad-proporties, maar kan in twee posities worden versteld: 850 en 870 millimeter. Voor en achter rolt de LXP Orioli op een 21 en 18 inch spaakwiel, waar tubeless banden om liggen.
Ook de beide aluminium zijkoffers zijn standaard uitrusting op de LXP Orioli, die verder geleverd wordt met een fraaie houten kist met extra lekkers als een titanium Termignoni uitlaatdemper, waarmee 4 kilo op de droog 224 kilo wegende machine wordt bespaard, een cover en een certificaat van authenticiteit.

De 500 stuks van deze speciale serie worden naar verwachting aan het eind van het eerste kwartaal van 2024 uitgeleverd. Een prijs is nog niet bekend, maar de LXP Orioli schijnt bij onze oosterburen 30.000 euro te gaan kosten, dus houdt in Nederland rekening met een prijskaartje van tenminste 33.000 euro.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

WK Superbike-kalender 2025 bekend

WK Superbike-kalender 2025 bekend

14 oktober, 2024

Het WK Superbike-seizoen is bijna te einde en de kalender voor het 2025-seizoen is inmiddels bekend, met daarop ...

Overig nieuws