Eicma 2023 – Honda CBR650R
Voor Honda’s CBR650R geldt hetzelfde als voor de CB650R. De gematigde sportieveling krijgt een moderner design, verandert niet qua motorblok en rijwielgedeelte, maar is in 2024 wel uit te rusten met de E-Clutch.
De middenklasse sporttoermotor van Honda krijgt in 2024 een nieuwe koplamp, gewijzigde vorm van de stroomlijn, een ander zadel en achterlicht. Het 5” TFT-dashboard is eveneens nieuw, maar aan het rijwielgedeelte en het blok wijzigt niets. De viercilinder blijft dus goed voor zo’n 95 pk en 63 Nm.
Wat er diep in die vier-in-lijn gebeurt is echt interessant. Tegen meerprijs is het blok uit te rusten met een E-Clutch, een koppeling die het gebruik van een koppeling overbodig maakt. Ook zonder de koppeling erbij te pakken kun je op- of terugschakelen. Het intrappen van het schakelpedaal is voldoende. De gevoeligheid van het pedaal is instelbaar in: Hard, Medium en Soft. Zelfs wegrijden of stoppen gaat zonder koppeling.
Pak je er toch liever de koppeling bij? Dat kan ook. Al pakt de E-Clutch bij hoge toerentallen zijn werk alweer na een seconde op en bij lage toerentallen na vijf seconden. De mogelijkheid om het systeem volledig uit te schakelen bestaat eveneens. Bij de eerste berichten over een E-Clutch leek die in het vaarwater van Honda’s DCT-systeem te komen, maar met een extra gewicht van slechts twee kilo (tegenover tien voor DCT) kunnen beide systemen prima naast elkaar bestaan.
Komend jaar is de CBR650R beschikbaar in het zwart en het Tricolour GP Rood.