Modelnieuws 2019

Eicma 2018 Kawasaki: van klassiek tot kanon

De terugkeer van toch wel een beetje een icoon, luxe voor zowel de rustig ingestelde reiziger als de sportieve toerfanaat en ook nog wat lekkers voor de kleintjes. Kawasaki presenteert op de Eicma voor elk wat wils.

Een Z400 voor de beginnende A2-rijder bijvoorbeeld, daarnaast komt er een luxe SE+-versie van de supercharged Ninja H2 SX, ging de Versys 1000 volledig op de schop en mag het wegennet zich komend jaar verheugen op een hagelnieuwe Versys 1000.

Kawaski MY2019 03

Foto: Kawasaki

ADVENTURE CALLING

‘Het avontuur roept’, aldus Kawasaki. En met deze pakkende slogan wil de Japanse fabrikant potentiële kopers in het zadel van haar volledig vernieuwde Versys 1000 lokken. In de basis is dat 1.043 cc blok onveranderd, is met een topvermogen van 120 pk (bij 9.000 tpm) en 102 newtonmeter koppel (bij 7.500 tpm) op prestatiegebied net zo sterk als voorheen. Toch is er wel degelijk wat nieuws te melden op motorisch vlak, de vier-in-lijn is namelijk tegenwoordig voorzien van volledig elektronisch gestuurde gaskleppen. En dat maakt de weg vrij voor wat additionele hulpmiddeltjes, zo zijn alle Versys 1000-modellen komend jaar standaard uitgerust met cruise control.
Meervoud inderdaad, want de ook optisch flink opgefriste duizend komt er in twee uitvoeringen: een standaardversie en een hoogwaardige SE-uitvoering. De verschillen tussen beide manifesteren zich voornamelijk op gebied van de uitrusting. De standaarduitvoering beschikt onder meer over meervoudige tractiecontrole (KTRC) en ABS (KIBS), beide vanaf nu hellingshoekafhankelijk. De
SE heeft daarnaast onder meer nog handkappen, een grotere (instelbare) kuipruit, handvatverwarming, up/down quickshifter, volledig elektronisch instelbaar, semi-actief rijwielgedeelte, een full colour TFT dashboard en geïntegreerde rijmodi paraat. De standaard Versys 1000 komt er in het wit en oranje, de SE in het groen en verfrissend wit/zwart.

Kawaski MY2019 10

Foto: Kawasaki

Z400

Toen de groenen begin dit jaar de nieuwe Ninja 400 presenteerdeen, was het natuurlijk slechts een kwestie van tijd voor een Z400 zijn entree zou maken. Ettelijke maandjes slechts dus, waarbij de Z400 gelukkig gewoon voortborduurt op de smakelijke receptuur van zijn voorganger. Oftewel, een stoer, scherp getekend design dat duidelijk is geïnspireerd door het lijnenspel van zijn grotere Z-broers. In het vooronder ligt een 399cc-paralleltwin, standaard voorzien van een assist & slipper koppeling en in vernieuwde trim goed voor 45,4 pk. Ondanks de grotere longinhoud is het rijklaargewicht met drie kilo afgenomen, onder meer dankzij het nieuwe frame. De 2019 Kawasaki Z400 is er in de kleuren: groen/zwart en rood/zwart.

Kawaski MY2019 02

Foto: Kawasaki

NINJA H2 SX SE+

Met de Ninja H2 lanceerde Kawasaki in 2015 een bijna bizar futuristisch ogende sportmachine met een al even bijzondere als sterke (200 pk) supercharged vier-in-lijn in het vooronder. Afgelopen jaar werd met de H2 SX een weliswaar qua design iets toegankelijker toervariant gepresenteerd, echter wel nog altijd met tweehonderd trappelende paardjes aan boord. Die was er in een standaardversie (voor zover je daar van überhaupt kunt spreken) en een wat luxer aangeklede SE-uitvoering. Maar je hebt altijd baas boven baas en daarom staat er dit jaar ook een SE+ in de showroom. Die onderscheidt zich van de andere versies door onder meer elektronische vering, Brembo Stylema remmen en TFT-dashboard met smartphone connectiviteit.
Eveneens aan boord zijn vier rijmodi (Sport, Road, Rain en Rider), waarbij de eerste drie een passend regelniveau van tractiecontrole, power mode en vering hebben, de vierde is vrij programmeerbaar. Bovendien kan er dankzij de up/down quickshifter vliegensvlug en zonder te koppelen op- en teruggeschakeld worden.

Kawaski MY2019 08

Foto: Kawasaki

W800 STREET / W800 CAFE

Hij werd slachtoffer van de Euro4-norm en eigenlijk had niemand verwacht hem ooit nog terug te zien, maar toch is ‘ie terug, Kawasaki’s W800. En meteen in twee verschillende uitvoeringen ook nog: de Street (zeg maar de standaardversie) en de Café met sportief topkuipje. Beide versies van de koningsas twin kregen naast de obligate Euro4-kuur onder meer ook een schrijfrem achter en LED-verlichting rondom.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws