Nieuws

Eicma 2018: Aprilia geeft vlaggenschip een flinke oppepper

Aprilia geeft haar sportieve vlaggenschip, de RSV4 Factory, een flinke oppepper voor het komende modeljaar. Grootste noviteit is de vernieuwde V4-krachtbron, die niet langer 999 cc meet maar 1.078 cc.

De volledige typeaanduiding luidt dan ook: RSV4 1100 Factory. Daarmee maakt de RSV4 dezelfde stap die de Tuono V4 in 2015 al maakte. In deze nieuwe trim is het blok goed voor maar liefst 217 pk bij 13.200 toeren en 122 Nm bij 11.000 toeren.

De grotere longinhoud werd verkregen door de boring te vergroten van 78 naar 81 millimeter. De slag is met 52,3 millimeter gelijk gebleven. Dat betekent meteen ook de toepassing van grotere zuigers en verder zijn motormanagement en smeersysteem aangepast en zijn de vijfde en zesde versnelling langer. Bovendien is het lichtere straatlegale Akrapovic-uitlaatsysteem nu standaard. Naast het blok is ook het rijwielgedeelte op een aantal punten aangepast. Zo is de wielbasis iets korter, heeft de Öhlins-voorvork wat meer veerweg en is de swingarm stijver uitgevoerd.

Ook de remmen kregen een update: de Brembo M50-klauwen zijn vervangen door de lichtere Stylema-klauwen, die bovendien gecombineerd kunnen worden met carbon luchtgeleiders à la MotoGP om de temperatuur van de remmen beter te kunnen controleren. En over MotoGP gesproken: de nieuwe RSV4 1100 Factory is ook voorzien van aerodynamische winglets, die onder andere de stabiliteit op hoge snelheid moeten verbeteren.

Mede ook door het lichtere uitlaatsysteem zet de nieuwe RSV4 rijklaar slechts 199 kilo op de schaal. De RSV4 RR, het homologatiemodel voor het WK Superbike, behoudt het 201 pk sterke 1.000 cc V4-blok, maar kan straks geleverd worden met een nieuwe Track-kit.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws