Eicma 2017: BMW
F750GS EN F850GS
BMW is sinds 2007 actief in het middenklasse allroad-segment met haar lichtere GS-modellen. Voor komend jaar is er sprake van een forse ingreep. F750GS en F850GS gaan de nieuwste versies heten en net als voorheen is de ‘lichtste’ van de twee het pure straatmodel en kun je met de andere variant ook lekker in niet al te zwaar terrein spelen.
Die nieuwe typeaanduidingen verraden in feite de grootste wijziging aan de machines al: de bekende paralleltwin krijgt voor komend modeljaar meer longinhoud en ook kracht: 853 cc en 77 pk voor de F750GS en 95 pk voor de F850GS. Het vermogen kan standaard worden getemd met twee rijmodi: ‘Rain’ en ‘Road’. Andere standaard elektronische hulpmiddelen zijn ABS en ASC. Opvallend is verder dat BMW afstapt van de 360° ontstekingsinterval ten faveure van 270°. Ook is de extra balansdrijfstang verdwenen en is er sprake van twee balansassen, één voor en één achter een nieuwe krukas. Ook is de ketting verhuisd van de rechter naar de linkerzijde, terwijl de uitlaatdemper de omgekeerde weg bewandelde. De tankdop heeft nu een ‘conventionele’ plek bovenop de tank. Het blok hangt in een nieuw stalen brugframe met een monocoque-constructie voor meer torsiestijfheid.
Net als de R1200GS zijn beide F-en straks ook in een Exclusive-uitvoering leverbaar en is de F850GS daarnaast ook als Rallye-versie verkrijgbaar. De standaard F750GS komt er in de kleurcombi’s wit/zwart en geel/zwart en gaat € 10.550,- kosten. De F850GS komt er in rood/zwart en heeft een basisprijs van € 13.500,-.
C400X
Een opvallende verschijning in BMW’s 2018-line-up is de nieuwe C400X, waarmee de Duitsers hun scooterplatform naar onderen toe uitbreiden. De C400X is voorzien van een vloeistofgekoelde, 34 pk sterke 350 cc ééncilinder, die in een stalen buizenframe hangt. De aankleding van deze instap-scooter is behoorlijk compleet met naast uiteraard standaard ABS ook ASC-stabiliteitscontrole, LED-verlichting, in de flanken geïntegreerde knipperlichten en twee bergvakken aan de voorzijde. Standaard is de C400X voorzien van een LCD-dashboard, maar er kan optioneel worden gekozen voor een TFT-variant. De nieuwe C400X wordt leverbaar in wit en blauw, een prijs is nog niet bekend.
K1600 GRAND AMERICA
BMW’s visie op ‘American highway cruising’ heet Grand America, een op de technisch identieke K1600B geënte nieuwkomer met hogere ruit en een grote topkoffer. Die topkoffer is trouwens voorzien van een geïntegreerd LED-remlicht over de volledige breedte van de koffer. En net als de K1600B is het standaard uitrustingsniveau hoog met onder andere Dynamic ESA, een achteruitversnelling, ABS Pro, tractiecontrole, xenon koplamp, handvat- en zadelverwarming, cruise control en een audio-systeem met navigatievoorbereiding. Standaard wordt de Grand America in zwart geleverd, maar er kan ook worden gekozen voor het ‘Style Package’, met een zwart/gele kleurstelling, gesmede aluminium stuurhelften en chromen sierstrips op het voorspatbord. Een prijs voor de nieuwe K1600 Grand America is nog niet bekend