EICMA 2014: Moto Guzzi
Moto Guzzi presenteerde voor eigen publiek een drietal nieuwe modellen: de Eldorado, de Audace en de California Touring 1400 S.E. Alle drie zijn ze gebaseerd op dezelfde technische basis van het 90° V-twin-blok met 1.400 cc longinhoud, maar hebben ze ieder voor zich hun eigen uitstraling en karakter. De Eldorado grijpt terug op de vroeger 850-uitvoering die enorm populair was in Amerika en doet dat met de gespaakte 16 inch wielen, de verchroomde flanken van de tank, het ‘oversized’ zadel, achterspatbord met juweelvormig achterlicht, het ‘bullhorn’ stuur en de grote duohandgreep. Verder is deze Eldorado, die bij een lage 2.750 toeren al goed is voor een koppel van 120 Nm, van alle gemakken voorzien met zijn forse treeplanken, cruise control, tractiecontrole en drie verschillende motormappings.
Het meeste daarvan is ook terug te vinden op de Audace, de nieuwe ‘muscle bike’ uit Mandello. Alleen de treeplanken niet, die zijn vervangen door sportievere voetsteunen. De Audace hecht minder aan uiterlijk vertoon en houdt het gewoon bij stoer zwart, een enkele sierstrip daargelaten. Het stoere karakter van deze spierbal wordt verder benadrukt door een metallic radiateurgrille, een ruige megafoonuitlaat, kleine spiegels, gepolijste kleppendeksels en speciale velgen, waar achter een dikke 200-band omheen ligt. Door een aangepast uitlaattraject moet de lichtere Audace met name bij hogere toerentallen wat pittiger presteren.
De vernieuwde S.E.-uitvoering van de California 1400 Touring is makkelijk te herkennen aan de duotone kleurstelling. Daarnaast heeft deze versie een standaard geïntegreerde rugsteun, een handgreep voor een passagier, verchroomde handvatten en zijpanelen die doen denken aan de T3 van weleer.