Eicma 2014: Aprilia
Aprilia zoekt de vernieuwing voor 2015 vooral in sportieve hoek. Zo werd in Milaan het doek getrokken van de nieuwe superbike RSV4RR, evenals een hagelnieuwe Tuono V4 1100. Om maar eens bij die eerste te beginnen, met de ene na de andere fabrikant die de 200 pk barrière doorbreekt, kon Aprilia natuurlijk niet achterblijven. Die grens van 200 pk was dan ook het speerpunt bij de doorontwikkeling van de toch al beresterke 65° V4. Het blok kreeg onder meer een nieuwe airbox, aangepaste douche-injectoren in het bovenste deel van het inlaattraject, geoptimaliseerde in- en uitlaatkanalen, titanium kleppen, lichtere nokkenassen met aangepaste nokprofielen, een herprogrammeerde ECU en een ander uitlaatsysteem. Inspanningen die uiteindelijk werden beloond met een vermogensplafond van 201 pk, maar liefst 16 pk meer dan het oude (nou ja) aggregaat. Om dat extra vermogen wat beter gecontroleerd op straat te kunnen overbrengen werd er ook een 14 millimeter langere swingarm gemonteerd en daarnaast kan de RSV4RR voor wat extra controle uiteraard bogen op een heel arsenaal aan elektronica. Het bekende APRC pakket – met onder andere een 8-voudige tractiecontrole, wheelie en launch control en een quick shifter – werd namelijk ook licht onderhanden genomen en kreeg een vernieuwd, uitschakelbaar Race ABS met drie regelniveaus aangemeten. Optioneel kan de RSV4RR worden uitgerust met het Race Pack dat gesmede aluminium wielen, nog betere Öhlins vering en een Öhlins stuurdemper omvat. Dat pakket is overigens standaard op de in een gelimiteerde oplage van 500 stuks beschikbare RF-versie, die zich daarnaast nog onderscheidt van de standaard RR door zijn likkebaardend lekkere Superpole design.
En dan is nog meer sportief nieuws uit Noale, er is namelijk een nieuwe Tuono. En die gaat vanaf nu schuil onder de precieze naam: Tuono V4 1100RR. Dat doet een groter blok vermoeden, en dat klopt. In de jacht naar wat meer koppel in het lage en midden toerengebied hebben de engineers de boring vergroot met 3 millimeter (van 78 naar 81 mm) wat resulteert in een cilinderinhoud van 1.077 cc. Samen met grofweg dezelfde aanpassingen die de RSV4RR ten deel vielen is de Tuono V4 nu goed voor 175 pk en 120 newtonmeter koppel. Ook aan het design (iets groter topkuipje, ander zadel, smaller stuur) en de geometrie werd gesleuteld, zo werd de balhoofdhoek wat steiler (65,3°) en de naloop verkort tot 99,7 millimeter. Aanpassingen die op papier een nog energieker stuurkarakter beloven. Net als de RSV4RR krijgt ook de Tuono de beschikking over het APRC elektronicapakket, dat naast de reeds genoemde systemen bij de RSV4RR (inclusief het nieuwe Race ABS) ook nog een stoppie control omvat. De nieuwe Tuono V4 1100RR komt er naast een standaarduitvoering ook in de bekende Factory-versie met onder meer Öhlins in plaats van Sachs vering. Info: www.aprilia.nl