Nieuws

EICMA 2009: Ducati 1198

Ducati pakt komend jaar op sportief gebied flink uit met de nieuwe en beresterke 1198 en 1198S en een spectaculaire R-uitvoering van de 1098. De droog 171 kg lichte 1198 mag dan hetzelfde Bolognese dekkleed als de 1098 hebben, onderhuids gaat meer dan voorheen pure racetechnologie schuil. De Testastretta Evoluzione in het vooronder heeft dezelfde boring x slag als de kampioensmachine van Troy Bayliss en levert maar liefst 170 pk bij 9.750 toeren. En verder is de aankleding even verzorgd als altijd: enkelzijdige aluminium swingarm, volledig instelbare Showa voor- en achtervering en radiaal gemonteerde Monobloc remklauwen.
De S-versie van de 1198 is 2 kg lichter dan de standaard versie, maar interessanter is het Ducati Traction Control (DTC) dat tot de standaard uitrusting behoort. Ook standaard is Ducati Data Analysis, een datalogsysteem waarmee je je verrichtingen op het circuit kunt analyseren. Verder onderscheidt de S zich door zijn Öhlins voorvork en achterschokbreker. Ook de wielen zijn anders, want de S heeft 7-spaaks gesmede GP-replica wielen van Marchesini.
De wielen van de 1098R zijn eveneens van Marchesini, maar hebben nog weer twee spaken minder. Lichter dus en da’s belangrijk, want de R is in al zijn aderen een racer. Dichter dan dit kun je niet komen bij de officiële fabrieksfiets. De slechts 165 kg wegende R, die overigens ook 1198 cc meet, pompt er een ongelofelijke 180 pk bij 9.750 toeren uit en met de meegeleverde racekit worden dat er zelfs 186! Verder ook veel standaard luxe op de R uiteraard: Öhlins voorvork en TTX achterschokbreker, veel carbon, traction control en ook een datalogsysteem.
En voor wie het allemaal nog niet speciaal genoeg is, komt er ook een Bayliss Limited Edition van de 1098R. Deze machine, waarvan er slechts 500 worden gemaakt, heeft hetzelfde – door Aldo Drudi gemaakte – kleurenschema als de machine waarmee Troy Bayliss zijn laatste race in Portugal reed. Daarnaast heeft deze special een race uitlaatsysteem van Termignoni en een speciale ECU.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws