Getest

Eerste test Triumph Scrambler 1200: British to the bone

De Scrambler zit al sinds 2006 bij Triumph in het modelgamma. Komend jaar wordt dat uitgebouwd tot een heuse Scrambler-lijn. Naast de Street Scrambler komt er namelijk ook scrambler op basis van de dikkere T120-lijn. Meteen in twee varianten. Wij maakten kennis met het duo in Portugal.
  • Lees het hele artikel in MotoPlus 01/2019

Of de scrambler in het algemeen als model nu je ding is of niet, het ontwerp van de nieuwe 1200 doet de tijdgeest van weleer in ieder geval alle eer aan. Oogt enerzijds modern, maar is daarnaast ontegenzeggelijk ook gezegend met een flinke portie nostalgie. Waarbij de scrambler specifieke stijlkenmerken natuurlijk de overhand hebben. Zoals de hoge uitlaatpartij, het brede stuur, het nummerschild, de robuuste spaakwielen en natuurlijk het vlakke zadel. Een treffende reïncarnatie van de klassieke scramblers kortom, echter met een allesbehalve klassiek prijsje, hij is er namelijk vanaf € 16,700,-.

Daarvoor in ruil krijg je dan wel een bijzonder rijke uitrusting en liefdevolle aandacht voor detail. Standaard aan boord zijn bijvoorbeeld onder andere volledig instelbare vering (achter van Öhlins), een state-of-the-art TFT dashboard met verlichte bedieningsknoppen, cruise-control, LED-verlichting rondom, USB-aansluiting, Brembo M50 monoblocs (op een retro!?), verschillende rijmodi, meervoudige tractiecontrole en natuurlijk ABS.

Dual purpose bike

Foto: Triumph

Onder de rook van het Portugese Albufeira mogen we twee dagen met het nieuwe Britse duo op pad (Het uitgebreide verslag hiervan lees je in MotoPlus 01/2019). Duo inderdaad, want de nieuwe Scrambler 1200 komt er in twee uitvoeringen: de basis XC en de rijker uitgeruste XE. Triumph’s Chief Engineer Stuart Wood hamert er op dat, ondanks zijn exclusieve voorkomen, de nieuwe 1200 echt een ‘dual purose bike’ is, die zowel op als naast het asfalt zijn mannetje staat. Een echte allroad met klassieke looks dus.

De inmiddels bekende paralleltwin met 1.197 cc cilinderinhoud en 270° krukas maakte in 2016 voor het eerst zijn opwachting, maar heeft voor de transplantatie naar de Scrambler een kleine update gekregen: een andere krukas, lichtere dynamo en geoptimaliseerde balansassen. Bovendien kreeg het blok een voor het beoogde inzetgebied andere, meer passende afstelling. In Scrambler-trim is de twin goed voor 90 pk (bij 7.400 tpm). Daarentegen is het blok qua newtonmeters lekker ruim bedeeld, het koppel piekt namelijk met 110 newtonmeter al bij 3.950 toeren. Veel belangrijker echter is het feit dat het koppel enkel boven de zesduizend toeren onder de 100 newtonmeter zakt.

De Britse retro is rijk uitgerust, fantastisch afgewerkt, ziet er prachtig uit en draagt het avontuur buiten de gebaande paden niet alleen in optische zin uit, hij kan het ook echt. Well done!!

Factsheet Triumph Scrambler 1200 XC (XE)

MOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder parallelmotor, twee balansassen, enkele bovenliggende ketting aangedreven nokkenas en vier kleppen per cilinder, klepbediening via tuimelaars, wet-sump smering, injectie 2 x Ø 44 mm, geregelde katalysator, 540 watt dynamo, accu 12 V/10 Ah, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring ketting.
Boring x slag 97,6 x 80,0 mm
Cilinderinhoud 1.197 cc
Compressie 11,0 : 1
Max. vermogen 66,2 kW (90 pk) bij 7.400 tpm
Max. koppel 110 Nm bij 3.950 tpm

RIJWIELGEDEELTE stalen dubbel wiegframe, upside-down voorvork Ø 45 mm (Ø 47 mm), volledig instelbaar, aluminium swingarm (lengte 547 mm) met stereo-schokdempers (aluminium swingarm, lengte 579 mm), volledig instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm met vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 255 mm met dubbelzuiger remklauw, tractiecontrole, ABS.
Spaakwielen met aluminium velgen 2.15 x 21; 4.25 x 17
Bandenmaten 90/90-21; 150/50R17
Banden in test Metzeler Tourance

MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.530 (1.570) mm, balhoofdhoek 64,2° (63,1°), naloop 121 (129,2) mm, veerweg v/a 200/200 (250/250) mm, zithoogte 840 (870) mm, drooggewicht 205 (207) kg, tankinhoud 16 liter.

Garantie 2 jaar
Service-interval 16.000 km
Kleuren XC zwart/matzwart en groen
Kleuren XE wit/groen en blauw/zwart
Prijs XC NL € 16.700,00 / B € 14.680,00
Prijs XE NL € 17.900,00 / B € 15.680,00

Overig nieuws

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.