Eerste Test KTM 890 Duke R
Tot nog toe beperkte de serieproductie van KTM zich enkel tot eencilinders en V-twins. Met de 790 Duke echter weken de Oostenrijkers afgelopen jaar af van het gebaande pad en presenteerde hun eerste paralleltwin. Komend jaar wordt de 790 vergezeld door de bekende R-versie, die naast de bekende upgrades aan vering en remmen, ook meer cilinderinhoud en vermogen kreeg. Maak kennis met de nieuwe KTM 890 Duke R! | Foto’s Guus van Goethem |
In de TopTest met de 790 Duke (MotoPlus 11/2018) werd de twin geloofd om onder meer zijn temperament, afwerking en uitrusting, maar er waren ook wat kritische noten. De paralleltwin heeft bijvoorbeeld een wat zenuwachtige aard en vraagt om een gevoelige omgang met gashendel vroeg. Toeval of niet, naast een iets grotere cilinderinhoud (zowel boring als slag zijn iets vergroot) en beduidend meer vermogen en koppel, kreeg de 890 ook zwaardere krukas, eentje met 20% meer massa voor een betere vliegwielwerking en rustigere motorloop bij lagere toerentallen.
Of die aanpassing de juiste snaar raakt? Dat lees je in de Eerste Test KTM 890 Duke R, die in MotoPlus 9/2020 (1 mei in de winkel) staat. MotoPlus liever thuis op de mat? Sluit dan hier een abonnement af.