Getest

Eerste test Kawasaki H2 SX: Toeren met 200 pk

Met de SX heeft Kawasaki een meer geciviliseerd, toer georiënteerd hoofdstuk aan het H2-verhaal toegevoegd. Hoewel geciviliseerd, ook de SX is ‘gewoon’ weer goed voor 200 pk.

De SX heeft optisch en op het oog motorisch behoorlijk in de genenpoel van de H2(R) gevist, toch is er in technisch opzicht bijna geen steen onaangeroerd gebleven. De basislay-out en het maximum vermogen van de 998cc vier-in-lijn zijn gelijk gebleven, maar daar bleef het ook bij.

Toeren
Voor een toergeoriënteerde motorfiets zijn immers andere zaken belangrijk dan voor een sportieve zoals de H2, een goed gevuld laag en midden toerengebied bijvoorbeeld. Daarom kreeg de SX niet alleen een aangepast compressorwiel, maar veel belangrijker nog, werd de compressie verhoogd. Maakt het blok efficiënter en niet meer zoveel afhankelijk van de laaddruk die de compressor levert. Bovendien kreeg de SX ook smallere inlaatkanalen en kleinere gaskleppen.

Verder kreeg het blok nieuwe zuigers, tammere nokkenassen, fijn verstuivende primaire en secundaire injectoren en is ook de airbox qua volume iets gegroeid en nu voorzien van een diffuser.

Ook het uitlaatsysteem is flink onder handen genomen. De uitlaatbochten zijn smaller, de enkele einddemper een stuk compacter en de katalysator kreeg een nieuw plekkie. En dan nog een laatste dingetje, zowel de primaire overbrenging, als de eerste en tweede versnelling zijn wat langer geworden, dit uiteraard om het toerkarakter verder uit te diepen.

Langer
Net als de H2 is ook de SX uitgerust met een prachtige enkelzijdige swingarm die echter wel 15 millimeter langer is en daarmee bijdraagt aan de over het geheel gezien 25 mm langere wielbasis. De vering is uiteraard volledig instelbaar, achter zelfs met high-/lowspeed instelling van de ingaande demping, waarbij de veervoorspanning achter middels een praktische hydraulische, goed bereikbare stelknop kan worden aangepast. Prima!

Benieuwd hoe deze nieuwe motor rijdt? Dat lees je in MotoPlus nummer 4, vanaf 23 februari in de winkel.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Gespot: KTM 990 Adventure

Gespot: KTM 990 Adventure

22 juni, 2024

De allroad/adventure is voor nagenoeg ieder merk de grootste melkkoe, toch doen de in 2019 geïntroduceerde 790 ...

Overig nieuws