Eerste test Bimota Tesi H2
Kawasaki koopt Bimota! Dit bericht sloeg een dik jaar terug in als een bom. De groene Japanse grootmacht die zich met het exotische Italiaanse edelmerk gaat bemoeien, waar moet dat heengaan? Nou, naar de extreem ogende en technisch ongelofelijk doordachte Tesi H2 bijvoorbeeld.
In de nieuwe Bimota fabriek in Rimini, met een vloeroppervlakte van 2.500 vierkante meter, rollen inmiddels de eerste exemplaren van de tot een oplage van 250 stuks gelimiteerde Tesi H2 van de band. Daarmee beleeft ook de typeaanduiding Tesi een wedergeboorte trouwens, op de kop af dertig jaar na de in 1990 gelanceerde Tesi 1D met Ducati-motorblok en speciale naafbesturing. De man achter de eerste Tesi, Pierluigi Marconi (61), is tevens de drijvende kracht achter de Tesi H2, waarvoor hij de sterkste straatgehomologeerde versie van de 998cc-viercilinder koos. De 170 kW (231 pk) sterke versie van de Ninja H2 dus, met volledige bijbehorende elektronica-pakket van Kawasaki.
Om alle paardenkrachten überhaupt te kunnen mobiliseren, heeft Marconi zijn oorspronkelijke naafbesturing compleet moeten modificeren. En dat was slechts één van de vele uitdagingen die Marconi tegenkwam. Onder de streep is de Tesi H2 simpelweg een lust voor het oog met technische oplossingen om de vingers bij af te likken!
Een rasexoot kortom, maar hoe fraai de potente Italiaan ook mag ogen, uiteindelijk moet het natuurlijk vooral goed rijden. Om te achterhalen of het geen ‘vorm voor functie-verhaal’ is geworden gingen wij op pad met de nieuwe Tesi H2. Of ‘ie ook qua rijdynamiek in de smaak viel? Dat lees je allemaal in MotoPlus 2/2021 (vanaf 22 januari in de winkel).