Eerste indruk Zero DSR/X
Gaat het om nieuwverkopen, dan ligt het allroad-segment mijlenver voor op de andere. Iedere zichzelf ook maar een beetje respecterende motorfabrikant wil natuurlijk een stuk van die taart. Of beter gezegd, móet een stuk van die taart wil het überhaupt recht tot overleven hebben. Met de hagelnieuwe DSR/X hoopt Zero, één van de echte pioniers op het gebied van elektrische motorfietsen, nu ook mee te kunnen snoepen. Op Sicilië reden wij met deze eerste echte elektrische allroad ter wereld!
Bij de ontwikkeling van de DSR/X, die al begon in 2018, is de Amerikaanse firma bepaald niet over één nacht ijs gegaan. Zo’n beetje alles aan de DSR/X is namelijk nieuw: nieuwe 75 pk en 225 newtonmeter sterke Z-Force 75-10X elektromotor, nieuw frame en geometrie, nieuwe software en natuurlijk ook een volledig nieuw design. En het moet gezegd worden, hier staat echt een plaatje van een motorfiets, zowel qua afwerking als gebruikte componenten. Het totaalplaatje klopt en laat zien dat Zero de laatste jaren echt een transformatie heeft ondergaan. Bij de eerste modeljaren stond duidelijk vooral de aandrijflijn centraal, waar omheen dan wat componenten werden geschroefd, hetgeen lang niet altijd een homogeen totaalbeeld opleverde. Aan de huidige generatie Zero’s zie je echter dat alle facetten in het ontwikkelingstraject zijn meegenomen waardoor het uiteindelijke resultaat meer is dan alleen de som der delen.
Zoals in het intro al licht aangestipt is de DSR/X volgens Zero de eerste echte elektrische allroad ter wereld, en daaraan is niets gelogen. In tegenstelling tot die andere elektrisch hoogpoter, de Energica Experia, is de Zero namelijk uitgerust met een allroadwaardige 19/17 inch wielcombinatie (Experia 17/17 inch), en beschikt ‘ie dankzij implementatie van Bosch Motorcycle Stability Control (een IMU) standaard ook over offroad-standen van zowel tractiecontrole als ABS, evenals Hill Hold Control en een gecombineerd remsysteem. Het Bosch systeem werkt daarbij samen met het nieuwe, eigen Cypher III+ besturingssysteem, dat onder meer voorziet in diverse rijmodi en een noviteit genaamd Park Mode. Dat betreft een kruipmodus voor manoeuvreren die zowel voor- als achteruit werkt. En die blijkt in de praktijk, zeker offroad (want dat hebben we ook gereden met deze met 247 kilo wegen toerist) fantastisch te werken.
Wanneer we beginnen aan de testronde meldt het dashboard dat het 17,3 kWh accupakket voor 110% gevuld is. Deze natuurkundige onmogelijkheid komt op het conto van de Extended Range laadmogelijkheid, die een honderd procent volle accu nog eens met tien procent extra peut vult! Hoe dat precies zit en of het ook resulteert in een acceptabele actieradius, evenals hoe deze nieuwe elektrische Adventure Sports zich zowel op als naast het asfalt aan de hand laat nemen? Je leest het allemaal in het uitgebreide testverslag van de nieuwe Zero DSR/X in MotoPlus 19/2022 (vanaf 30 september in de winkel)! Info: www.zeromotorcycles.com