Nieuws

Eerste indruk: Yamaha Niken GT

Nu is Yamaha nooit echt vies geweest van een experimentje in haar modelpolitiek, getuige onder meer de GTS1000 uit begin jaren negentig met fuseebesturing, de FZ750 met zijn vijfkleps-cilinderkop en niet te vergeten de eerste YZF-R1, de meest compromisloze superbike van het vorige millennium. Sinds 2018 heeft het echter een machine in de gelederen, die de tongen tot op de dag van vandaag los maakt. We hebben het uiteraard over de Niken (in Nederland enkel als GT leverbaar) met zijn opzienbarende LMW-Ackermann ophanging. En die kreeg voor dit jaar een behoorlijke update!

Terwijl in Nederland het kwik angstvallig dicht bij de tien graden Celsius blijft hangen, rij ik op Sardinië onder een stralend zonnetje met een al even stralende glimlach onder de helm op de nogal excentriek ogende driewieler. Wie zich afvraagt wat in hemelsnaam het voordeel is van twee wielen voor, zou toch eens een proefritje moeten overwegen bij de lokale Yamaha-dealer. Je hebt namelijk het idee de wetten der fysica te tarten, zo gru-we-lijk veel grip bieden de twee voorwielen, wat weer resulteert in een zeer hoge bochtensnelheid en een lekker agressieve rijstijl.

Hoe hard je precies de bocht door dendert, valt af te lezen op een 7 inch groot TFT scherm (uiteraard met bluetooth-connectivity), één van de vernieuwingen op het 2023-model. Daarnaast is ‘ie ook standaard voorzien van handvatverwarming, een nieuwe, zeer praktisch met één hand te verstellen ruit (stelbereik 70 mm) en een aangepast comfortzadel.
Belangrijkste update is echter het vernieuwde blok. De Niken beschikt nu over de meest actuele versie van het Japanse CP3-platform. Ofwel de nu 890 cc (was 847) metende Euro5 crossplane driecilinder, die begin 2021 zijn debuut maakte in de MT-09. Naast een langere slag kreeg het blok ook onder meer een iets zwaardere krukas voor wat soepeler draai-eigenschappen.
Met het nieuwe blok maakt ook ride-by-wire zijn entree op de Niken, evenals een bekrachtigde anti-hop (remkoppelbegrenzer) koppeling, nieuwe schakelaars en een verfijnder elektronicapakket. Deze omvat nu onder meer cruise-control, up/down quickshifter en een meervoudige tractiecontrole (uitschakelbaar), die is gelinkt aan de vernieuwde D-mode rijmodi (Sport, Street en Rain). Een flinke opwaardering kortom.

De nieuwe Niken GT is enkel beschikbaar in een chique zwarte kleurstelling. In combinatie met de over het algemeen nette afwerking, het opvallende design en bijzondere technische details als de voorwielophanging en het bronskleurige vakwerkframe, zet dat de exclusiviteit nog eens extra sterk aan. Een bijzondere machine, om te zien, maar zeker ook om te rijden. Hoe bijzonder, dat lees je allemaal in MotoPlus 10/2023 (vanaf 12 mei in de winkel).

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Test met ons het Suzuki-gamma!

Test met ons het Suzuki-gamma!

21 april, 2024

Suzuki heeft de wind behoorlijk onder de vleugels. Afgelopen jaar lanceerde de Japanse fabrikant een compleet nieuw ...
Eerste test: Kawasaki Z500 SE

Eerste test: Kawasaki Z500 SE

20 april, 2024

Voor Kawasaki staat 2024 in het teken van een halveliter-offensief. Liefst drie nieuwe modellen zien het daglicht. ...
Touratech Travel Event 2024

Touratech Travel Event 2024

20 april, 2024

Bekende sprekers, internationale sterren, een grote filmpremière, gerenommeerde exposanten en tal van ...

Overig nieuws