Nieuws

Eerste indruk: Yamaha MT-09

Het gulzige aanzuiggeluid van de levendige driepitter zwelt aan, wat gepaard gaat met een flinke schop onder het achterste, en de bocht die slechts een paar tellen geleden nog best ver weg leek, ligt nu direct voor de voeten. Remmen, twee tikjes tegen het versnellingspedaal, insturen, hangen en rammen naar de volgende slinger. Jep, ook in zijn jongste verschijning heeft de MT-09 niets van zijn verslavende karakter verloren!

Ja, wat dat betreft is het niet moeilijk om het succes achter de MT-09 te verklaren. Inmiddels alweer tien jaar oud en in al die jaren heeft deze ‘dark side of Japan’ driecilinder nog niets aan charme of recalcitrantie verloren. En dat geldt ook weer voor deze jongste, nog altijd 119 pk sterke versie, die eerlijkheidshalve ook een minder grote grote stap vooruit zetten dan zijn voorganger, die in 2021 het levenszicht zag. Die werd namelijk echt compleet vanaf de grond opnieuw opgebouwd. Voor de 2024-versie zijn de updates wat dat aangaat heel wat overzichtelijker.
Deze stond op de nominatie voor de obligate Euro5+-kuur en die gelegenheid nam Yamaha meteen maar te baat om ook wat andere zaken aan te pakken. Een soort evolutie in plaats van revolutie dus, al heeft Yamaha er zich zeker niet meet een Jantje van Leiden vanaf gemaakt.

Het bekende MT-DNA druipt bijvoorbeeld nog altijd van het design af, toch is er wel degelijk behoorlijk aan geschaafd. Met als meest in het oog springende detail zonder twijfel de nieuwe lichtunit. Ook is het zadel nu gedeeld (het uitlopende model heeft nog een ééndelige variant) en is de achterzijde een stukje compacter vormgegeven. Verder kleine aanpassingen aan het rijwielgedeelte, met onder meer een herziene set-up van zowel voorvork als schokdemper, waarbij bij die laatste ook het linksysteem is aangepast. Ook staan de voetsteunen nu hoger en wat verder naar achteren voor een iets meer voorwielgerichte (lees: actieve) zithouding, werd er licht aan de versnellingsbak geschaafd en kreeg de MT een nieuwe radiale Brembo hoofdremcilinder aangemeten.
De uitrusting en het elektronicapakket kregen eveneens een oppepper, onder meer in de vorm van een nieuw 5” TFT dashboard met uitgebreide bluetooth-connectivity mogelijkheden en een reorganisatie van de hulpsystemen en bediening ervan.

Geen wereldschokkende veranderingen misschien, maar soms is het uiteindelijke resultaat meer dan enkel de som der delen. Of dat ook geldt voor Yamaha’s nieuwe MT-09, lees je allemaal in de eerste test van deze beschaafde hooligan in MotoPlus 5/2024!

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Kleine update voor CFMoto 450SR

Kleine update voor CFMoto 450SR

12 april, 2024

CFMoto heeft haar 450SR A2-racer op de valreep een update gegeven voor het 2024-seizoen.  Het broertje van de 450SR ...

Overig nieuws