Nieuws

Eerste indruk: Voge 500DSX

De Voge 500DSX is de avontuurlijke nieuwe broer van de 500DS. Met zijn spaakwielen en Metzeler Tourance banden is hij klaar voor verre reizen. Of toch eerder voor dagelijkse ritten? De eerste test wijst het uit.

Ja de nieuwkomer lijkt sprekend op de Honda CB500X. Hij heeft ook hetzelfde blok, maar is wel lekker € 800,- goedkoper. Op een aankoopbedrag van € 8.449,- is dat best aanzienlijk. De lagere prijs is hem niet aan te zien. Een gerenommeerde partij als Bosch verzorgt de injectie, Nissin de remmen en KYB de vering. Bovendien beschik je ‘gewoon’ over een TFT-dashboard met connectivity, bandenspanningmeter, middenbok en USB-aansluiting. Je komt echt niets te kort op de Voge. Denk je bagageruimte te kort te komen dan koop je voor € 900,- een kofferset die bestaat uit twee zij- en een topkoffer.

Het is ‘opstappen en wegwezen’ op de 500DSX. De motorfiets voelt niet aan als een klein Chineesje, maar biedt voldoende ruimte voor de gemiddelde Hollander. Het zitcomfort en de zithouding is goed, al had het zadel iets vlakker van vorm mogen zijn. De vering heeft comfort eveneens hoog in het vaandel staan. Zelfs op een Belgische kasseienstrook stuiter je niet van de motorfiets af, maar voelt het comfortabel.

Het tweecilinderblok is met 46,2 pk natuurlijk geen krachtpatser, maar het heeft kracht genoeg om overal mee te komen. Door de korte gearing voelt het overal levendig, maar het draait daardoor wel redelijk wat toeren. Het geluid uit het fraaie korte dempertje getuigt zelfs van bravoure. Wel zo prettig: het blok heeft slechts om de tienduizend kilometer een servicebeurt nodig.

Het stuurgemak is opvallend. In een omgeving waar de ideale lijn volgens de wegbeheerder uit een serie putdeksels moet bestaan, kiest de DSX uiterst gemakkelijk een alternatieve koers. Ook op hogere snelheden en op asfalt van betere kwaliteit is er weinig reden tot klagen. Dat laatste geldt niet voor de vibraties. Bij hogere toeren laten die zich goed in het zadel voelen. Dat het dashboard vrij klein is en het windscherm lastig in hoogte af te stellen, zijn kleinere minpuntjes.

Is de Voge 500DSX om op de eerste vraag terug te komen geschikt voor verre reizen of dagelijks verkeer? Het is vooral dat tweede. Voor een laag bedrag krijg je veel motor die heel redelijk presteert en gewoon goed oogt. Nieuwsgierig waar je een Voge kunt kopen? Kijk dan hier voor de dealers.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Video: 120 jaar FIM

Video: 120 jaar FIM

26 februari, 2024

De Federation Internationale de Motocyclisme (FIM) bestaat 120 jaar en viert dat met een acht minuten lange film ...
Super Hooligan met Indian-roots

Super Hooligan met Indian-roots

24 februari, 2024

Laat Roland Sands los op een motorfiets en negen van de tien keer komt er een enorm gaaf ding uit. Indian liet de ...

Overig nieuws