Eerste indruk Triumph Tiger Sport 660
In een druk bevochten klasse pakt Triumph origineel uit met de Tiger Sport 660. Die nieuweling speelt zijn troefkaart – de soepele en krachtige driecilinder – perfect uit. De twins kunnen hun borst natmaken.
De eerste kilometers in een winderige, maar droge Algarve smaken naar meer. De Tiger Sport 660 heeft zich van zijn beste kant laten zien. De hoofdrollen daarin zijn weggelegd voor het comfort, het motorblok en de scherpe prijs. Waar concurrenten als Yamaha (Tracer 7), Kawasaki (Versys 650) en Suzuki (V-Strom 650) allemaal voor een tweecilinder gaan, kiest Triumph vanzelfsprekend voor een triple.
Het blokje, dat we kennen uit de Trident, mag dan slechts 660 cc meten, de daadkracht is desondanks indrukwekkend. Het blok voelt zelfs dikker en krachtiger aan dan het eigenlijk is. Over het gehele toerenbereik heb je volop trekkracht en spierballen. Bovendien beschikt de triple over de karakteristieke souplesse driecilinder. Tijdens de driehonderd kilometer lange testrit bedroeg het gemiddelde gebruik een redelijk bescheiden 1 op 19,2. Onder normale Nederlandse omstandigheden moet dat evenwel absoluut beter kunnen. Triumph had namelijk enkel BSB-rijders als voorrijders ingehuurd….
Is het alleen maar hosanna bij het blok? Bijna, maar toch niet helemaal. De voetsteunen en het stuur blijven bij hogere toerentallen namelijk niet helemaal gevrijwaard van vibraties. Bij het comfort is het eveneens vrijwel alleen gejubel. Na een lange dag in het zadel, stap je fit en pijnloos af. Goed zadel, aangename kniehoek, compacte maar niet te krappe zitpositie en lekker slank. Hierop houdt een mens het uren vol. Het windscherm is eenvoudig verstelbaar, maar bleef in de laagste positie, omdat het bovenin voor de nodige turbulentie zorgt.
Het rijwielgedeelte heeft comfort hoog in het vaandel. Slecht wegdek en zelfs verkeerdrempels worden weggefilterd alsof je over een biljartlaken rijdt. Het comfort sluit perfect aan bij de prima zitpositie, maar minder goed bij BSB-voorrijders met haast. De combinatie bochten, slecht wegdek en soepele vering zorgt voor wat onrust. Niet verontrustend, volkomen logisch en verklaarbaar en drukt uiteindelijk ook het tempo niet. De Tiger Sport 660 slikt net zo makkelijk sportieve kilometers als rustige toeristische of woonwerk-kilometers.
Blijkt de vering toch niet afdoende voor je, wat vaker het geval is in deze klasse, dan helpen veerspecialisten je graag verder. Dat hoeft je de kop niet te kosten en dat doet deze Tiger Sport 660 je ook niet. Voor € 10.299,- (B € 9.195,-) koop je een uiterst complete en leuke motorfiets. Met die scherpe prijs is de Triumph in een klap de uitdager van de gevestigde orde, zeker omdat dit slechts een deel van het verhaal is. Alles over de nieuwe Triumph Tiger Sport 660 lees je in MotoPlus 1/2022 (vanaf vrijdag 7 januari in de winkel)!