Nieuws

Eerste indruk: Triumph Tiger 900

Onder me klinkt niet de gelijkmatige zoem van een driepitter met regelmatige ontstekingsintervallen om de 240 graden, maar een veel meer karaktervolle, onregelmatige motorloop. De erfenis van een behoorlijk ingrijpende update die Triumph haar middenklasse Tiger voor 2020 gaf, die door onder meer een groter blok vanaf toen als Tiger 900 (was 800) door het leven ging. Dat betekent echter niet dat de Engelsen terughoudend te werk gingen bij de 2024 make-over voor de 900, zo blijkt al heel snel tijdens de eerste kennismaking in Spanje!

Want om maar meteen met het belangrijkste te beginnen, Triumph heeft de 888 cc metende driecilinder met ontstekingsintervallen van 180-270-270° in combinatie met een andere ontstekingsvolgorde van de cilinders (1-3-2) andermaal een flinke oppepper gegeven. Dankzij onder meer nieuwe zuigers, een hogere compressie (13,0 op 1), grotere inlaatkanalen en langere inlaatkelken, aangepaste nokkenassen met meer lift en een volledig nieuw uitlaatsysteem met slechts één katalysator steeg het vermogen van 95 naar 108 pk, terwijl ook het koppel een kleine boost kreeg van 87 naar 90 newtonmeter. En dat verschil is in de praktijk duidelijk merkbaar. Niet zozeer in het lage en midden toerengebied, maar voor bovenin loopt de nieuwe in vergelijking met de afzwaaiende Tiger 900 een heel stuk frivoler door. Wat dat betreft lijkt de driecilinder motorisch een mooie inhaalslag te hebben gemaakt ten opzichte van concurrenten als bijvoorbeeld de KTM 890 Adventure met 105 pk. Iets waar een directe vergelijking in de toekomst natuurlijk pas echt uitkomst over zal geven.

Afijn, die nieuwe Tiger 900 komt er in drie varianten: nog altijd is er de keuze tussen een straatgeoriënteerde GT en meer offroad capabele Rally-uitvoering (vanaf € 19.595,-) met onder andere langere veerwegen en spaakwielen (met tubeless banden). Die laatste is er echter enkel nog als Rally Pro-versie, terwijl de GT er zowel in een basis- als Pro-versie komt. Die basisversie blijkt onder de BeNeLux klandizie niet echt populair, en dus zal hier in de lage landen enkel de GT Pro worden gevoerd, die voor € 18.695,-  in de Engelse prijslijst staat.

Wat meteen opvalt in het (vernieuwde) zadel van de Tigers is dat het je aan niets ontbreekt. De 900 mag dan als ‘middenklasser’ te boek staan, de uitrusting is dat allerminst. De driepitter beschikt onder meer over verschillende rijmodi (Rain, Road, Sport en Offroad), hellingshoekafhankelijke tractiecontrole en ABS, ledverlichting rondom, bluetooth-connectivity en cruise-control, dat alles weergeven op een uiterst overzichtelijk en fraai 7 inch TFT scherm, dat je wellicht al van de Tiger 1200 kent.
Een allesbehalve schrale basisuitrusting dus, en de Pro-uitvoeringen doen er vervolgens nog een schepje bij bovenop. Beide hebben additioneel onder meer ook nog een verwarmd zadel en duozadel, handvatverwarming, extra Rider en Off-Road Pro (enkel Rally) modi, up & down quickshifter, middenbok en bandenspanningscontrole aan boord.

Het ontbreekt je kortom aan helemaal niets op de nieuwe Tiger 900, die optisch ook nog licht werd aangescherpt, al moet je goed kijken wil je het verschil tussen de oude en nieuwe willen zien. Op andere fronten zijn de verschillen echter aanzienlijk, onder meer ook dankzij het opgewaardeerde, gecombineerde remsysteem (achter wordt er automatisch mee geremd, ook wanneer je enkel de voorrem activeert). Benieuwd naar het volledige verhaal achter de nieuwe Tiger 900 GT Pro en Rally Pro? Lees er alles over in MotoPlus 1/2024 (vanaf vrijdag 5 januari in de winkel)! Info: www.triumphmotorcycles.nl

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws