Nieuws

Eerste indruk Triumph Street Triple 765 RS

Na de eerdere meet & greet met de nieuwe Triumph Street 765 R op de weg, wachtte op het GP-circuit van Jerez nog de eerste kennismaking met het sportievere broertje van de R, de Street Triple 765 RS. 

Optisch is deze lekker agressief ogende RS nagenoeg identiek aan de R, op wat kleine details als de belly-pan en de afdekkap voor het duozadel na. Ook motorisch verschilt deze Britse driecilinder niet van zijn broer, maar door een iets andere setting is ‘ie wel 10 pk sterker, wat het vermogen van de 765 cc metende RS op een niet kinderachtige 130 pk brengt. Ter vergelijk: de Speed Triple van hetzelfde huis deed het tussen 2005 en 2016 met nagenoeg hetzelfde vermogen. De geometrie is ook een tik sportiever dan die van de R en de zit is heel iets hoger, waardoor de hele ervaring nog actiever en voorwielgerichter is. En niet onbelangrijk: de RS heeft met een Öhlins STX40 achterschokdemper en een Showa SFF-BP voorvork meer hoogwaardige vering. 

Een perfect recept voor een circuit als Jerez, dat wordt gekenmerkt door veel ruim bochtenwerk waar flinke hellingshoeken gereden kunnen worden. Net als de R heeft ook de RS iets andere versnellingsbakverhoudingen dan voorheen met een langere eerste versnelling en kortere overige versnellingen. Bij stevig door accelereren sluiten die versnellingen uitstekend op elkaar aan, waarbij de luchtinlaat je bij hoge toerentallen ook nog eens op een heerlijke racy sound trakteert. Ook de RS heeft nu een 6-assige IMU met daaraan gekoppeld hellingshoekafhankelijke ABS en tractiecontrole. Fijn voor op de weg, op het circuit zijn andere zaken meer van belang. De extra Track-modus naast de andere rijmodi bijvoorbeeld. In deze modus, makkelijk te selecteren middels de heldere structuur in het 5 inch TFT-display, profiteer je optimaal van de combinatie van de vrij straffe vering en de lekker plakkerige Pirelli Supercorsa SP’s (V3), waarbij de tractiecontrole nauwelijks merkbaar intervenieert. De feedback is steeds uitstekend en uiteindelijk zijn het steeds de voetsteunen die de beperkende factor zijn. 

Een ander extra wapen dat is voorbehouden aan de RS zijn radiaal gemonteerde Brembo Stylema-remklauwen en een eveneens van Brembo afkomstige MCS radiale hoofdremcilinder. Die combinatie remt niet alleen harder dan de – overigens niet verkeerde – hardware van de R, maar is ook beter te doseren. Topmateriaal om rondenlang te knallen op een circuitdag! 

De nieuwe Street Triple 765 RS is met een prijs van € 14.995,- een stukje duurder dan de R. Of ‘ie dat waard is, lees je in MotoPlus 6!  

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws