Nieuws

Eerste indruk: Triumph Speed Triple RR

Begin dit jaar presenteerde Triumph de langverwachte opvolger van haar iconische Speed Triple, waarbij het bepaald niet over één nacht ijs ging. De powernaked kreeg onder andere een volledig nieuw driecilinderblok aangemeten, met meer cilinderinhoud én meer pk’s en newtonmeters. Een heerlijke stuurmachine pur sang, die aan de basis staat van deze nieuwe RR. Rond het Spaanse Ronda gingen wij een blokje om met deze likkebaardend mooie Engelsman!

De typerende hese, gulzige klanken een driecilinder die tot aan de toerenbegrenzer wordt gejaagd, weerkaatsen tussen de Andalusische heuvels. Vanmorgen op de openbare weg bewees de driecilinder al over uitstekende manieren te beschikken. De tot een cilinderinhoud van 1.160cc opgekrikte triple beschikt in het lage en midden toerengebied over ruim voldoende spierballen om vlotjes vooruit te komen, zonder het blok te hoeven opjagen tot duizelingwekkende toerentallen. Maar nu, op het prachtige Ascari Race Resort, kunnen we de teugels echt goed laten vieren en bewijst de RR ook over een prima eindschot te beschikken.
Die nóg sportieve rijstijl sluit ook wel lekker aan bij de ten opzichte van de naked duidelijk actievere zithouding. De knuisten omvatten bijvoorbeeld geen traditioneel stuur, maar een stel onder de bovenste kroonplaat gemonteerde clip-ons, die ook iets verder naar voren geplaatst zijn. Je zit kortom lekker dicht op het voorwiel, wat je van een gekuipte sportfiets ook mag verwachten natuurlijk.

Wat je tegenwoordig van een high-end sportmachine mag verwachten, is een uitgebreid arsenaal aan bits en bites die de boel monitoren en ingrijpen wanneer de omstandigheden daarom vragen. Ook daarin stelt de RR, die werkelijk fabuleus mooi is afgewerkt, gelukkig niet teleur. Dat leert een blik op het kleurrijke en informatieve 5” TFT dashboard waarin alle instelniveaus van de hulpsystemen zijn weergegeven. Zelfs in het meest actuele, semi-actieve veringsysteem van de Zweedse edelsmeden van Öhlins is voorzien. En dan is er nog zoveel meer te vertellen. Wat allemaal, lees je in MotoPlus 24/2021 (vanaf 10 december in de winkel).

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws