Nieuws

Eerste indruk: Triumph Scrambler 400X

Je hoeft zelfs niet te rijden met de Scrambler 400X om langzaam maar zeker in katzwijm te vallen voor de Scrambler 400X. Ook stilstaand verovert de ‘modern classic’, om in Triumph-termen te blijven, moeiteloos harten. De afwerking en het oog voor details zijn helemaal des Triumphs en dus om door een ringetje te halen.

Schuin op de zijstandaard overtuigt de Scrambler 400X ook al op een ander vlak. Je ziet de volwassen formaten er aan af. Dit is geen piepklein beginnersfiets waarop alleen een gedresseerde aap een beetje knap zit, maar op het oog een ruime machine. Een proefzitsessie bevestigt dat gevoel. De zadelhoogte van de nieuwkomer bedraagt een flinke 835 millimeter. Het brede (901 millimeter) stuur staat hoog en dat levert samen met de lage voetsteunen een ruime zit op.

Triumph scrambler 400X 2024 blok rechtsHet blok voelt sterker dan verwacht voor een 398 cc zware eencilinder. Het voelt onderin al krachtig genoeg en etaleert boven de 6.000 tpm wat extra spierballengedrag. Je hoeft zowaar niet continu door de versnellingsbak heen te gaan om lekker vooruit te gaan. Op een stuurweg reed ik hele stukken in vierde versnelling en dat ging prima.

Triumph scrambler 400X 2024 3Dat lichte motoren leuk kunnen zijn, is het slechtst bewaarde geheim van de motorwereld. Dat ze ook zo goed zijn dat je als verwende motorrijder weinig te wensen en/of te klagen hebt is dan weer geen zekerheidje. Bij de Triumph Scrambler 400X (en de Speed 400) is dat wel het geval. Dit is geen budget beginnersfiets, maar een echte volwassen Triumph met een kleine cilinderinhoud. Rij eens langs een Triumph-dealer voor een proefrit (de Scrambler 400X en Speed 400 staan er al voor je klaar) en laat je ook verrassen.

De volledige test van de Triumph Scrambler 400X staat in Motoplus 4 van 2024. Daarin besteden we ook kort aandacht aan de Speed 400 die zo mogelijk een nog grotere verrassing is.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws