Nieuws

Eerste indruk: Suzuki GSX-8R

Het is een weerzien met een circuit waar ik lang geleden ook al een keer was: Circuito Monteblanco in de Andalusische heuvels. Twaalf jaar geleden inmiddels en ook toen was een Suzuki het lijdend voorwerp. De destijds al 185 pk sterke GSX-R1000 om precies te zijn, maar al na twee rondjes is duidelijk: prestaties en plezier zijn zeker niet onlosmakelijk met elkaar verbonden!!

Sterker nog, dit is een klassiek gevalletje van ‘less is more’. Dat heeft enerzijds met het circuit te maken, Monteblanco is vooral een technisch circuit met slechts één echt lang recht stuk, maar toch vooral met het wapen van dienst vandaag: Suzuki’s nieuwe middenklasse sportfiets GSX-8R. Die kan zich namelijk beroepen op de, zoals de naam al verraadt, 776 cc metende paralleltwin die afgelopen jaar zijn debuut maakte in de nieuwe V-Strom 800DE en iets laten GSX-8S naked. Met 83 pk en 78 newtonmeter koppel zowel onderhoudende als uitstekend beheersbare prestaties. En dankzij de inmiddels wijd verbreid gangbare 270° krukasconfiguratie ook nog eens een blok dat qua karakter uiterst vermakelijk is.

Een relatief krachtig maar ook makkelijk te temmen beestje dus. Dat gezegd hebbende betekent dat niet dat de 8R volledig verschoond is van elektronische hulpmiddelen. De R deelt zijn elektronicapakket met zijn naakte broertje S en kan bogen op onder meer drie verschillende mappings (A van active, B van basic en C van comfort), drievoudige tractiecontrole (uitschakelbaar), ABS en een quickshifter met blipper-functie. Hoe je het elektronische vangnetje hebt geconfigureerd kun je vervolgens weer zien op het kleurrijke 5” TFT-display.
Dat is overigens niet het enige dat de R met de S deelt, ook het rijwielgedeelte kent sterke overeenkomsten, frame en swingarm zijn namelijk identiek. Dat geldt niet voor de vering, waar de GSX-8S is opgetuigt met elementen van KYB, zitten er op de R componenten van Showa. Deze zijn overigens net als op de S op de veervoorspanning achter na, niet instelbaar.

Een negatieve invloed op het stuurgedrag heeft dat overigens niet. De 8R laat zich op het technische baantje van een heel frivole kant zien. Inkijken is sturen, waarna de twin zich doortastend aan de hand laat nemen, waarbij enkel koerscorrecties een wat meer ferme hand vereisen. Met 205 kilo rijklaar is de Soes niet overdreven licht en super lichtvoetig is ‘ie bij het omgooien dan ook niet, makkelijk gaat het allemaal wel. En heel vanzelfsprekend en voorspelbaar, wat het tot een uiterst vermakelijke machine maakt.

Op het circuit althans. Echter zal het gros van de 8R’en vooral op de openbare weg zijn kilometertjes bij elkaar sprokkelen. En dus trekken we er ook nog op uit in het Spaanse achterland. Of de GSX-8R, met een verkoopprijs van € 10.999,-( B € 9.999,-) zich daar van een net zo’n goede kant laat zien? Je leest het allemaal in de eerste test in MotoPlus 4/2024 (vanaf vrijdag 16 februari in de winkel)!

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws