Nieuws

Eerste indruk: Royal Enfield Scram 411

De eerste testkilometers met de Scram 411 van Royal Enfield zitten er op. Voelt Enfields nieuwste (maar zeker niet laatste) model net zo opmerkelijk als hij oogt?

De basis van de Scram is de al even zo opmerkelijke Himalayan allroad. De twee modellen delen het frame, benzinetank en eencilinderblok. Met 24,3 pk is dat vanzelfsprekend absoluut geen krachtpatser, maar het blokje is heerlijk soepel voor een mono en pakt je als vanzelf in. Dat laatste geldt sowieso voor een Royal Enfield. Geen idee hoe de mannen uit India het flikken, maar na het testen van een Enfield tel je in je hoofd altijd je spaargeld om te kijken of de aankoop er in zit. Wat dat betreft zijn verkoopprijzen van € 6.399,- of € 6.599,- (afhankelijk van de kleur) een zegen.

Voor dat geringe bedrag krijg je een unieke motorfiets met een paar plus- en minpunten. Je ziet het er misschien niet aan af, maar de zitpositie is werkelijk prima. Het zadel is goed en de voetsteunen en het stuur staan precies daar waar ze horen. Hierop houd je het veel langer vol dan gedacht. Na zo’n pluspunt volgt een min. De voorrem doet te weinig. Het is stevig knijpen met de volle hand voor niet al te veel vertraging. De achterrem doet het dan wel weer goed.

Rijden gaat kinderlijk eenvoudig. Het blokje eet uit je hand en de motorfiets omgooien is een makkie. De redelijk lange veerwegen slikken hinderlijke zaken als hoge verkeerdrempels voor zoete koek, maar weten minder goed raad met slecht wegdek. Dan voelt zeker de voorzijde hard. De Scram 411 rijdt dus zeker niet zo opmerkelijk als het uiterlijk doet vermoeden, maar vooral gewoon en gemakkelijk. Al blijft een Royal Enfield qua beleving uniek.

Zijn hippe jasje (liefst vijf kleurschema’s) plaatst de Scram 411 misschien in de hoek van de hipsters met getrimde baard, maar de motorfiets is (veel) meer dan dat. Het is dankzij zijn prima comfort en lage verbruik ook een budgettair verantwoorde motorfiets voor alledag. Een fijne fiets voor erbij of een alternatief voor een psycholoog. Een paar andere remblokken vooraan en wat liefde van een veringspecialist moeten de motor goed doen zonder dat die ingrepen ook maar iets afdoen aan de ongrijpbare maar enorme charme van de Scram 411.

Kijk hier voor alle informatie en dealers van de Scram 411.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Kleurenpracht bij BMW M1000 R

Kleurenpracht bij BMW M1000 R

3 november, 2024

BMW heeft de M1000 R een dynamischer ontwerp gegeven met een nieuwe LED-koplamp, afgeleid van de RR-modellen en het ...
MotoPlus 21 | Big Adventure!

MotoPlus 21 | Big Adventure!

3 november, 2024

Een jaar na de introductie van de nieuwe BMW R1300GS kunnen we kennismaken met de Adventure-uitvoering van de GS. ...
Ultieme Supersport van MV Agusta

Ultieme Supersport van MV Agusta

2 november, 2024

MV Agusta omschrijft de F3 Competizione met 1001 gelikte marketingtermen, maar eigenlijk wil de Italiaanse ...

Overig nieuws