Eerste indruk Moto Guzzi V100 S Mandello
De V100 Mandello is een baanbrekende reuzenstap voor Moto Guzzi, maar wat betekent het nieuwe model voor motorrijders zelf? Motoplus zoekt het uit bij de introductietest.
Moto Guzzi heeft een roemruchte geschiedenis vol technische hoogstandjes, maar waterkoeling op een productiefiets zagen we niet eerder bij de Italianen. De V100 S heeft dus een primeur en wij hebben een primeur dat we de naked rijden over zijn bergachtige geboortegrond rondom het Comomeer. Het zonnetje schijnt, de temperatuur is lenteachtig; laat die watergekoelde Dolce Vita maar komen.
Moto Guzzi combineert naar eigen zeggen een toermotor en een roadster in de V100 S Mandello. Dus de handelbaarheid, dynamiek en sportiviteit van een naked gecombineerd met het comfort, actieradius en windbescherming van een toerfiets. Over toerkwaliteiten heeft de Italiaan inderdaad niet te klagen. Windbescherming, zitpositie, spiegels, cardan, actieradius en elektronische ondersteuning zijn allemaal dik voor elkaar.
Twee zaken zijn werkelijk uniek aan de V100 S; de adaptieve aerodynamica en het watergekoelde blok. De uitklappende zijvleugels zijn leuk om te zien, maar van de werking sla je niet achterover. Het nieuwe blok is prominenter aanwezig. Het verschil met de traditionele luchtgekoelde tweecilinder met stoterstangen is groot. Het nieuwe blok voelt veel moderner, is mechanisch vanzelfsprekend veel stiller, draait makkelijk hoge toeren, maar geeft zijn vermogen ook anders af dan de vertrouwde luchtgekoelde twin.
Wil je echt alles weten over de voor- en nadelen van de V100 S Mandello, rep je dan naar de winkel om Motoplus 21 te kopen.
Voor prijzen, specificaties en dealers kijk je hier.