Nieuws

Eerste indruk: KTM 890 SMT

Een spagaat tussen supermoto en toer onmogelijk? Niet bij KTM. Daar lijkt al snel niets onmogelijk. De Oostenrijkers deden het veertien jaar terug al eens met de 990 SMT en herhalen het trucje nu met de nieuwe 890 SMT. Op een zonnig Sardinië ontdekken we of het opnieuw een geslaagde symbiose is.

Waar die 990 SMT voorzien was van de vroegere 75 graden V-twin van de Oostenrijkers, draagt de nieuwe 890 SMT de moderne 890cc paralleltwin met 75 graden verzette kruktappen en meer specifiek de variant van de 890 Adventure R. Die is met 105 pk topvermogen inderdaad iets minder sterk dan de 115 pk sterke versie in de 890 Duke R, maar kreeg de voorkeur omdat het een stuk vroeger zijn maximum koppel vrijgeeft. En dat is met de T van ‘Touring’ in de typeaanduiding natuurlijk een pre.

ktm 890 smt 1

Foto: MotoPlus

Op Sardinië, waar de bochten elkaar sneller opvolgen dan je met je ogen kunt knipperen en je met korte stoten gas van de ene naar de andere bocht schiet en puur topvermogen van minder belang is, komt deze motorconfiguratie prima uit de verf.

Standaard zijn er drie rijmodi aan boord (Rain, Street en Sport), waarbij Street hier de meest bruikbare is. Minder giftig dan Sport, maar nog steeds prettig direct.
Een vierde modus, Track, is optioneel en hetzelfde geldt voor features als bijvoorbeeld de quickshifter en handvatverwarming. De eerste 1.500 km heb je net als bij de 890 Adventure R trouwens de beschikking over alle elektronica-opties, waarna je uiteindelijk beslist welke vinkjes in de optielijst je definitief laat staan en welke niet.

514453 KTM 890 SMT PARTS DETAILS KTM 890 SMT PRE SHOOTING PARTS DETAILS

Foto: MotoPlus

Ook het rijwielgedeelte van de 890 SMT is op die Adventure R gebaseerd, waarbij vering en geometrie zijn aangepast en de spaakwielen zijn ingewisseld voor een setje 17 inch gietwielen. De veerwegen van 220 mm voor en achter van de Adventure R zijn teruggebracht naar een nog steeds royale 180 mm en ook dat moet het toerkarakter ten goede komen. Comfortabel is het zeker, want het slokt de af en toe flinke gaten in het verder grotendeels uitstekende en veel grip biedende Sardijnse asfalt moeiteloos op.

ktm 890 smt 2

Foto: MotoPlus

Alleen als het KTM-duiveltje op de schouder komt zitten en het tempo flink wordt opgeschroefd, is die comfortabele setting minder overtuigend. Met name ook door de in eerste behoorlijk pittig toehappende voorrem. De vork duikt daarbij diep in en schiet vervolgens snel weer omhoog bij het lossen van de rem, wat voor enige onrust in de voorpartij zorgt. Gelukkig is de voorvork volledig instelbaar en kan achter de uitgaande demping worden versteld. Met alles een stuk verder dichtgedraaid, kan er ook een uitroepteken achter de ‘SM’ van de typeaanduiding. Dan klopt het ineens en laat de 890 SMT zijn hooligan-karakter zien. De 206 rijklare kilo’s laten zich dan enorm speels van links naar rechts en vice versa smijten, waarbij de Michelin Power GP-banden heerlijk grip bieden en je optimaal gebruik kunt maken van het brede stuur met zijn flinke hefboomwerking.

514413 KTM 890 SMT PARTS DETAILS KTM 890 SMT PRE SHOOTING PARTS DETAILS

Foto: MotoPlus

De zit zelf is gematigd sportief, waarbij je goed kunt bewegen in het 860 mm hoge zadel en rond de aangepaste benzinetank. Deze is speciaal voor de 890 SMT ontworpen en bouwt een stuk smaller en wat hoger dan de tank van 890 Adventure R. Hecht je waarde aan windbescherming? Kies dan voor een van de hogere Adventure-ruiten, ze passen er allemaal op, want het standaard schermpje biedt niet al te veel protectie.

De nieuwe KTM 890 SMT staat voor een basisprijs van € 17.100,- bij de dealer. De eerste test lees je al in MotoPlus 10, die op vrijdag 12 mei verschijnt!

ktm 890 smt 3

Ready to Race, het blijf KTM natuurlijk….

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws