Eerste indruk: Kawasaki Z500 SE
Het Europese middensegment groeit. Niet explosief, maar gestaag en dat is interessant genoeg voor Kawasaki om voor een stuk van de taart te gaan. Met een breed palet aan nieuwe halveliters – Eliminator, Ninja en deze Z500 SE – wil de Japanse motorfietsfabrikant zo veel mogelijk bezitters van een A2-rijbewijs stimuleren om daadwerkelijk een motorfiets aan te schaffen.
De staande twin in het stalen frame van de Z500 SE is een oude bekende. We kennen hem niet alleen uit de Eliminator (eerste test hier), maar hij dreef voorheen ook de Z400 en Ninja 400 aan. De boring bleef gelijk aan die 400’tjes, maar een 6,4 millimeter langere slag brengt de cilinderinhoud op 451 cc. Wie de vermogensgrafieken van het 400 en 500 blok over elkaar legt ziet een duidelijk voordeel voor de laatste. Over de gehele linie is de tweecilinder sterker geworden.
Aan zo’n blokje kun je als ervaren rijder best wennen, aan het stuurgedrag van de kleine naked moet je even wennen. De Z duikt door zijn pluimgewicht van 168 kilo en door zijn geometrie nogal enthousiast een bocht in. Na wat ‘oefenbochten’ snap je hoe het zit en geniet je van de uiterst licht sturende en daardoor speelse motorfiets. Deze pluimgewicht zet je makkelijk neer waar je wilt.
Nieuwsgierig naar de verschillen tussen de standaard versie en de SE of wil je meer weten over de flitsende stuureigenschappen van deze Z500 SE? Koop dan nummer 7 van Motoplus 2024 die op vrijdag 29 maart verschijnt. Wil je de nieuwe Z met eigen ogen aanschouwen? Kijk dan hier voor een dealer bij jou in de buurt.