Eerste indruk: Kawasaki Z500 SE
Het Europese middensegment groeit. Niet explosief, maar gestaag en dat is interessant genoeg voor Kawasaki om voor een stuk van de taart te gaan. Met een breed palet aan nieuwe halveliters – Eliminator, Ninja en deze Z500 SE – wil de Japanse motorfietsfabrikant zo veel mogelijk bezitters van een A2-rijbewijs stimuleren om daadwerkelijk een motorfiets aan te schaffen.
De staande twin in het stalen frame van de Z500 SE is een oude bekende. We kennen hem niet alleen uit de Eliminator (eerste test hier), maar hij dreef voorheen ook de Z400 en Ninja 400 aan. De boring bleef gelijk aan die 400’tjes, maar een 6,4 millimeter langere slag brengt de cilinderinhoud op 451 cc. Wie de vermogensgrafieken van het 400 en 500 blok over elkaar legt ziet een duidelijk voordeel voor de laatste. Over de gehele linie is de tweecilinder sterker geworden.
Leuk al die papieren waarden, maar hoe vertaalt dit zich naar de praktijk? En kan een relatief klein blokje zo veelzijdig zijn dat het moeiteloos een pocket-cruiser (Eliminator), sportfiets (Ninja) en deze naakte Z aandrijft? Het antwoord is dus ja. Het woord ‘schakellui’ is wat overdreven, maar je kunt weldegelijk een keertje in een te lage versnelling de bocht uitkomen. Al vanaf 2.500 stuwt het blokje je voorwaarts, niet overdreven krachtig, maar wel soepel en zonder direct een bokkenpruik op te zetten.
Aan zo’n blokje kun je als ervaren rijder best wennen, aan het stuurgedrag van de kleine naked moet je even wennen. De Z duikt door zijn pluimgewicht van 168 kilo en door zijn geometrie nogal enthousiast een bocht in. Na wat ‘oefenbochten’ snap je hoe het zit en geniet je van de uiterst licht sturende en daardoor speelse motorfiets. Deze pluimgewicht zet je makkelijk neer waar je wilt.
De vering mist bij sportieve escapades voor- en achteraan wat demping en er valt – op de veervoorspanning achteraan – niets in te stellen. Overbodig om te stellen dat de Z500 SE het comfort wel dik in orde heeft. In de middag rijden we meer als toeristen en dan valt er amper iets te klagen. Al moet een motorrijder die altijd met duo rijdt sowieso investeren bij een leverancier van vering. Hetzelfde geldt voor de rijder die doorgroeit met de Kawasaki. Een steeds enthousiaster rijstijl brengt het einde van de capaciteiten van de vering als vanzelf in beeld. Maar he: kijk nog eens naar dat prijskaartje van € 7.049,- en wat je voor dat bedrag allemaal krijgt.
Nieuwsgierig naar de verschillen tussen de standaard versie en de SE of wil je meer weten over de flitsende stuureigenschappen van deze Z500 SE? Koop dan nummer 7 van Motoplus 2024 die op vrijdag 29 maart verschijnt. Wil je de nieuwe Z met eigen ogen aanschouwen? Kijk dan hier voor een dealer bij jou in de buurt.