Nieuws

Eerste indruk Kawasaki Versys 650

Wat goed is, moet je niet veranderen, zo luidt een bekend gezegde. En vanaf de allereerste introductie, alweer in 2006, was de Kawasaki Versys 650 goed. Voor Kawasaki reden om de crossover twin sinds 2015 nagenoeg onaangeroerd te laten. Da’s een behoorlijke tijd, maar voor 2022 mag de 650 zich verheugen op een flinke update.

Zes jaar dienst zonder noemenswaardige update en toch nog altijd goed voor prima verkoopcijfers? Dan kan het niet anders dan dat de basis uiterst solide is, en dat is ook het geval bij de Versys 650. Een kwiek sturend rijwielgedeelte in combinatie met een frivool blok dat zich al in verschillende modellen bewezen heeft, zijn prima basisingrediënten. Komt bij dat Kawasaki bij de laatste update in 2015 ook wel erg grondig te werk ging: nieuw design dat zich kenmerkt door scherpe, frisse lijnen en overall modern uiterlijk, maar ook onderhuids ging de boel flink op de schop. Zo kreeg de allrounder met 17 inch wielen onder meer een grotere tank, een nieuw subframe dat dertig kilo meer ballast baas kon en kreeg de twin nieuwe vering aangemeten. Hij kon er dus weer even tegen, maar de tijd gaat snel als je plezier hebt, en zo ineens is het zes jaar later. Tussendoor is de 649cc-paralleltwin uiteraard nog wel de obligate Euro5-drempel over getild, maar echt grote aanpassingen bleven uit.

Tot nu, want in 2022 rijdt er een volledig nieuwe Versys 650 de showroom in. Zo is het design aangepakt, waardoor de 650 nu qua uiterlijk veel beter aansluit bij zijn grote duizend broer. Verder is er nu ledverlichting rondom en is de uitrusting naar een hoger plan getild door onder meer een 4,3 inch TFT-scherm (met dag- en nachtstand) en uitbreiding van het elektronicapakket in de vorm van een tweevoudige, uitschakelbare tractiecontrole. Ook het accessoiresaanbod is vernieuwd, waarbij ook kritisch is gekeken naar de afwerking. De bedieningsknop van bijvoorbeeld de optionele handvatverwarming was op z’n zachtst gezegd weinig verfijnd, maar integreert nu hartstikke mooi met het linker stuurarmatuur. Ook is de voorkuip al voorbereid op een optionele 12V- en/of USB-aansluiting, zodat ook deze mooi in het geheel passen.

Een mooi compleet plaatje, zeker voor een motor in het zwaarbevochten middenklasse segment. Maar niet alleen qua afwerking en uitrusting maakt de 650 een goede indruk, ook de rijeigenschappen zijn domweg goed. De relatief korte wielbasis van 1.415 mm in combinatie met een 160’er achterband maken de Japanner tot een heerlijke gooi- en smijtfiets, ondanks dat ‘ie met een rijklaargewicht van 219 kilo niet echt voor de vederlichtgewicht-klasse in aanmerking komt. Onder de streep is en blijft de Versys 650 gewoon een heerlijke, ongecompliceerde no-nonsense allrounder die bewijst dat rijplezier niet per sé afhankelijk is van een container vol pk’s en een uitrusting die niet zou misstaan in een Wassenaarse villa. Soms is minder gewoon meer!

Lees alles over de nieuwe Kawasaki Versys 650 in MotoPlus 8/2022!

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws