Eerste indruk: Kawasaki Ninja 500 SE
De grote Ninja-geschiedenis begint natuurlijk in 1984 met de komst van oer-Ninja GPZ900R. Exact veertig jaar na de lancering daarvan introduceert Kawasaki een halveliter Ninja.
De basis voor de Ninja 500 SE is gelijk aan de naakte Z en mini-cruiser Eliminator. De sportiefste van het trio beschikt ook over een stalen buizenframe met daarin een staande tweecilinder van 451 cc. Het grootste verschil met de Z500 is – naast het extra polyester – het stuur. Dat is niet langer een buisstuurtje, maar clipons al zitten die wel boven de kroonplaat gemonteerd. De Ninja biedt een iets meer rechtop houding en dat past goed bij het beoogde kilometer vreten.
Het motorblok is gelijk aan die op de Eliminator en Z. Je moet wel van heel goede huize komen om de vier extra kilo’s (168 om 172 kilo) ten opzichte van de Z terug te vinden in de motorische prestaties. De tweecilinder is heerlijk soepel en voelt daardoor voller aan dan je in eerste instantie van een 450’je verwacht.
Door de smallere clipons stuurt de Ninja iets minder flitsend in dan de naakte en vingervlugge Z. Dat past perfect bij de iets volwassener uitstraling van de gekuipte motorfiets. Let op: we hebben het nog altijd over een lichte tweecilinder die al begint te sturen als jij er aan denkt.
Al met al zet Kawasaki met het trio halveliters een paar prima waar-voor-zijn-geld-motoren neer. Deze sportiefste variant moet het hoofd van jonkies op hol kunnen jagen omdat ze er een superbike in herkennen. Tegelijk ziet de ervaren rot die lichter wil rijden een kleine sporttoerfiets voor zich.
Wil je echt alles tot vier cijfers achter de komma weten over de Ninja 500 SE koop dan nummer 8 van Motoplus. Dat nummer ligt vrijdag 12 april in de winkels. Wil je de Kawasaki met eigen ogen zien? Dan vind je hier een dealer in de buurt.