Eerste indruk: Kawasaki Eliminator 500
‘Klein maar fijn’ klinkt absoluut als een platgetreden pad en als een nog groter cliché, maar dat het toch echt zo kan zijn, onderstreept de nieuwe Kawasaki Eliminator 500 tijdens zijn de vuurdoop in de omgeving van het Spaanse Marbella.
Met deze nieuwe Eliminator keert ook een ronkende naam uit het Kawa-verleden, en meer specifiek uit de tweede helft van de jaren tachtig, terug. Eliminators had je in alle soorten en maten, maar met name de 900- en 1000-uitvoeringen deden hun naam en dragstrip-styling eer aan. Nu zal de nieuwe Eliminator 500 met zijn 45 pk vermogen niet heel veel tegenstanders elimineren in een sprint op de strip, maar deze A2-machine zet zich wel op een heel andere manier in de etalage. Het is namelijk in alle opzichten een makkelijk-in-de-omgang-motorfiets. Eentje uit de categorie opstappen en je onmiddellijk in je luie stoel wanen. Figuurlijk dan, want de zit, met 735 mm behoorlijk laag, is nog best actief en houdt een beetje het prettige midden tussen die van een cruiser en een naked bike.
Ook de nieuwe 451cc-twin, identiek aan die van de Ninja 7 Hybrid maar dan zonder de elektromotor, is een actief baasje. Het blok pakt van onderuit lekker vlot op en laat zich bijzonder soepel rijden, haast schakellui als het zou moeten. Maar dat wil je niet, aangezien de zesbak van deze Eliminator een bijzonder prettig schakelende bak is. Als je daar geen vrienden mee kunt worden…
Dat geldt ook voor de stuureigenschappen van deze door Kawasaki als ‘urban cruiser’ bestempelde 500. Met 177 rijklare kilo’s is het een echte vlieggewicht en zo danst ‘ie ook op zijn 18 en 16 inch wielcombinatie door de Spaanse heuvels. Alhoewel de grondspeling beperkt is en de vering vrij basic laat ‘ie zich tot op zekere hoogte nog best sportief bij de horens nemen. Niet overdrijven, want dan komt er, zeker op slechter asfalt, wat lichte onrust in het geheel. Rij je ‘m zoals ‘ie bedoeld is, dan is het echter een lekker uitgebalanceerd geheel en klopt het allemaal heel behoorlijk. Tot de remmen aan toe. De enkele schijf met dubbelzuiger remklauw remt verbazingwekkend volwassen en ook achter wordt er allesbehalve verzaakt.
Nieuwsgierig naar de volledige test van de Eliminator 500, die in deze SE-versie met een paar extra’s voor € 7.899,- (basisprijs € 7.499,-) vanaf volgende week in de showroom staat? Die lees je in MotoPlus 4, die op vrijdag 16 februari verschijnt. Meer info op www.kawasaki.nl