Nieuws

Eerste indruk: Indian Scout

Zon hoog aan de hemel, rechts van me het glinsterende wateroppervlak van de Stille Oceaan dat helemaal doorloopt naar Japan wanneer je maar lang genoeg doorvaart, en voor me het asfalt van één van de meest legendarische wegen ter wereld: Highway 1. En onder me een motor die luistert naar een al even legendarische naam: Indian Scout. Je hebt van die dagen…

Hoe we hier zo terechtkomen? Nou, nadat Polaris in 2011 de merknaam Indian overnam, kreeg de legendarische Amerikaanse motorfabrikant de wind eindelijk weer eens echt onder de vleugels. Verschillende nieuwe platformen en motorblokken werden in de daaropvolgende jaren gepresenteerd, waaronder een nieuwe Scout in 2015. En die viel op z’n zachtst gezegd behoorlijk goed in de smaak. Van alle modellen samen werden er namelijk sinds de introductie meer dan honderdduizend verkocht, wat het by far het meest succesvolle Indian-model van de moderne tijd maakt. En als je je succesnummer dan van boven tot onder opnieuw opbouwt, dan scheep je het journaille natuurlijk niet af met een rondje rond de lokale kerk, maar trek je alle registers open. Waarvan acte!

Twee volle rijdagen trekt Indian maar liefst uit voor de introductie van de nieuwe Scout en dat is ook wel nodig. De sportieve cruiser komt er namelijk meteen in vijf verschillende uitvoeringen: de Classic, Bobber, Sport Scout (die de huidige Roque vervangt), Super Scout en Scout 101. Allemaal delen ze in de basis hetzelfde frame, dat nu uit staal is opgetrokken en niet meer uit aluminium, en hetzelfde, tot SpeedPlus gedoopte blok. In de basis het blok van de afzwaaiende Scout, de vloeistofgekoelde 60° V-twin kreeg echter een hogere compressieverhouding en een vijf millimeter grotere boring (nu 104 x 73,6 mm) waardoor de cilinderinhoud groeit van 1.133 naar 1.250 cc.

Bij de omschakeling naar Euro4 in 2017 daalde het vermogen van de Scouts nog van 102 naar 95 pk, maar dat compenseert het nieuwe blok nu ruimschoots, die is namelijk goed voor 79 kW (105 pk) bij 8.000 en 108 newtonmeter koppel. En dat vermogen en koppel rolt er werkelijk heerlijk uit. De Super Scout en 101 zijn standaard uitgerust met verschillende rijmodi (optioneel op de andere drie varianten) en ongeacht welke je ook kiest: de V-twin hangt vertrouwd, in de Sport-modus zelfs energiek en bijzonder goed controleerbaar aan het gas. Over de hele linie voelt de Scout ook duidelijk sterker aan: is goed bij de les van onderuit, trekt stevig door zijn middengebied en blijft richting het eind van de toerenband bij negenduizend iets goed doorsleuren. Heerlijk aggregaat kortom.

Het blok is natuurlijk maar één van de facetten van de nieuwe Scout. Of Scouts beter gezegd, die zich niet alleen op papier, maar ook qua rijdynamiek duidelijk van elkaar onderscheiden. Je leest alles over de nieuwe Indian Scout line-up in MotoPlus 9/2024 (vanaf vrijdag 26 april in de winkel).

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste test CFMoto 450MT

Eerste test CFMoto 450MT

27 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...

Overig nieuws