Eerste indruk Husqvarna Norden 901 Expedition
De voor 2022 gepresenteerde Norden 901 wortelt stevig in de 890 Adventure van moederbedrijf KTM. Frame, blok, elektronica, dit alles deelt de Husky één op één met zijn twee halfbroers, en toch kiest ‘ie wel een soort van eigen weg. En wel de gulden middenweg in vergelijking met de reguliere 890 Adventure en de veel meer op offroad gebruikt getrimde R-versie. Met de nieuwe Expedition lanceert de van origine Zweedse fabrikant nu een exponent die het avontuur vooral in onontgonnen gebied zoekt!
Waar in Nederland maart behoorlijk met z’n staart aan het roeren is in de vorm van (natte) sneeuw en hagel, staat hier de zon strak hoog aan de hemel en tikt het kwik de 25 graden aan. Hier is Zuid-Afrika, dat Husqvarna heeft gekozen om haar nieuwe Norden 901 Expedition aan de internationale motorpers voor te stellen. Een bijzonder fraaie, maar ook begrijpelijke locatie. Waar de afgelopen jaar gepresenteerde Norden 901 qua zithoogte, veerwegen en banden precies het midden houdt tussen de KTM 890 Adventure en Adventure R, heeft de nieuwe Expedition, zoals je uit de naam al deels kunt afleiden, het zwaartepunt duidelijk meer op het offroad liggen. Zo is de weggerichte WP Apex vering bijvoorbeeld ingeruild voor meer offroadgerichte XPLOR componenten van dezelfde firma, die met 240 mm voor en achter duidelijk meer veerweg bieden en bovendien beide volledig instelbaar zijn. Ook staat de twin standaard 50/50 Pirelli Scorpion Rally STR banden en wordt het blok beschermt door een dikke aluminium carterplaat.
Ook de uitrusting is naar een hoger plan getild. Zo beschikt de Expedition over onder meer een flinke ruit, een set soft zijkoffers met beide 18 liter inhoud, middenbok en handvat- en zadelverwarming (rijder). Daarnaast zijn de Explorer-modi voor wat betreft rijmodus en tractiecontrole standaard, waar je er voor de basisversie nog extra in de buidel moet tasten.
De nieuwe Expedition doet zijn naam optisch in ieder geval al alle eer aan. Prachtige afwerking, avontuurlijk uiterlijk en onder de streep gewoon net even wat dikker dan de standaarduitvoering!
Qua blok is er dus niets verandert en dat hoeft ook zeker niet. De testroute door het Zuid-Afrikaanse achterland voerde uiteraard grotendeels over het onverhard en daar verwent de paralleltwin met 285° krukas (waardoor een beetje het 75° V-twin karakter van de KTM V-twins is gekloond) niet alleen met heerlijk veel trekkracht van onderuit, maar ook met soepele draai-eigenschappen én een uiterst breed werkgebied. Want ook bovenin loopt ‘ie gewoon nog echt goed door. Een blok ook dat je niet snel zal overrompelen. Op de weg is 105 pk al ruim voldoende, offroad al helemaal. Je hebt in ieder geval het gevoel altijd in controle te zijn, wat ook voor een groot deel te danken is aan het uitstekende elektronicapakket van de machine. Zeker de Explorer-modus van de tractiecontrole, waarbij de hoeveel wielspin negenvoudig instelbaar is, werkt grandioos.
Dat is nog maar slechts een zeer bescheiden deel van wat er allemaal over deze nieuwe avonturier te melden is. Benieuwd naar het volledige verhaal? Dat vind je in MotoPlus 07/2023!