Eerste indruk Honda XL750 Transalp
Zeg Honda Transalp en motorrijders denken direct aan een betrouwbare allrounder die van alle markten thuis is. Toch hing er in het verleden ook altijd een zweem van degelijkheid rond de alleskunner. Rekent de nieuwe XL750 Transalp met zijn gepeperder twin daar mee af?
We rijden de nieuw Transalp in een kletsnatte Algarve. Gelukkig breekt de zon later in de middag door en droogt het wegdek snel op. De testkilometers op de onverharde Portugese stofwegen schieten er helaas bij in omdat die door de regen zijn getransformeerd in modderige glijbanen. Hoe allroad deze allroad dus is, laat nog even op zich wachten.
Wat we al weten? Dat de Transalp nog altijd de welbekende betrouwbare, vriendelijke alleskunner van weleer is, maar dan gepeperder. Noem het een 2.0 of liever nog 3.0-versie. Niet alleen heeft de elektronica (2.0) zijn intrede gedaan, maar de Transalp heeft bovendien een ferme pretinjectie (3.0) gehad. Waar het model vroeger standaard werd weggezet als prima ding dat niets fout deed, maar wel redelijk saai was, gaat die vlieger niet meer op voor de nieuwste generatie. De Transalp doet nog steeds niets fout, maar ontpopt zich door zijn nieuwe aandrijfkracht zowaar tot een feestnummer.
Trouwe Transalp-fans die al sinds 2012 op een opvolger wachten, zullen blij zijn met dit feest der herkenning want hun geliefde motorfiets beheerst nog altijd allerlei disciplines. Motorrijders die vroeger met een grote boog om die slaapverwekkende Transalp heen liepen, moeten met het nieuwe model toch vooral eens een proefritje maken. De nieuwe Transalp staat voor jullie vanaf eind april klaar in de showroom.
Wil je een test van vijf pagina’s over de Honda XL750 Transalp lezen? Kijk dan in Motoplus 6.
Wil je weten hoe de nieuwe Transalp zich verhoudt tot Suzuki’s nieuwkomer V-Strom 800DE, kijk dan hier.