Eerste indruk Honda CL500
Met de nieuwe CL500 voegt Honda een vijfde model toe aan haar halve-liter-gamma, bestaande uit de CB500X, CB500F, CB500R en CMX500. Met laatstgenoemde deelt de nieuwe CL de meeste genen, maar het is een model met geheel eigen identiteit, blijkt tijdens de eerste test in en rond het Spaanse Sevilla.
De typeaanduiding CL verwijst naar de vroegere CL72 uit 1962, een lichte scrambler voor de Noord-Amerikaanse markt. Ook een twin maar natuurlijk in niets vergelijkbaar met de moderne twee-in-lijn in het frame van de nieuwe CL500 en dat al met veel succes in de eerder genoemde modellen wordt gebruikt. De 471 cc metende krachtbron, die met zijn 47 pk geschikt is voor het A2-rijbewijs, kreeg voor gebruik in de CL een herzien in- en uitlaattraject voor iets meer trekkracht van onderuit. En vanuit hetzelfde oogpunt werd de eindoverbrenging iets korter. En daarmee houden de grootste veranderingen aan het blok wel op. De twin hangt in een frame van stalen buis, dat we al kennen van de CMX500. Het subframe is nieuw en een stuk hoger, waardoor ook de zithoogte 10 centimeter de lucht in ging vergeleken met die CMX.
Dat zadel is in scrambler-stijl lang en vlak, maar het meest sprekende voorbeeld op dat vlak is uiteraard de hooggeplaatste uitlaatdemper. Die wat ruigere look wordt afgetopt met stereo schokdemper, een ronde koplamp met vier opvallende led’s, een 19 inch voorwiel en 17 inch achterwiel en stofhoezen om de vorkpoten. De veerwegen zijn ook een stukje langer dan die van de CMX.
De nieuwe CL500 is er in stemmig zwart en drie frisse andere kleurstellingen en zo vrolijk als ‘ie er uit ziet, rijdt hij ook! Het blok voelt van onderuit lekker monter aan, wil best een beetje doortrekken, maar voelt zich het meest senang bij lagere toerentallen en in het middengebied. Het is in ieder geval een ideaal blok op de vele smalle kronkelweggetjes in de buurt van Sevilla, waar de snelheden niet per se hoog hoeven te liggen om lol te hebben.
Dan zijn ook de stuureigenschappen van deze 192 kilo wegende CL het meest aangenaam. Hij stuurt licht en gemakkelijk, haast intuïtief, alleen de standaard Dunlop Mixtour banden vragen in het begin een beetje gewenning. De vering is aangenaam comfortabel, slokt hobbels mooi op, maar wil door dat uitgesproken comfortabele karakter wel wat nadeinen als die oneffenheden elkaar snel opvolgen. Dan zou je toch iets meer demping wensen. In het voorwiel huist een enkele remschijf met tweezuiger remklauw, uiteraard voorzien van ABS, en die combinatie is voldoende om de CL vlot af te stoppen. Bij iets sportiever rijgedrag moet er echter wel wat steviger worden doorgeknepen.
En als je onderweg een niet al te zwaar onverhard pad tegenkomt, is ook dat prima te doen met de CL, die zich met zijn vriendelijke motorkarakter en vanzelfsprekende stuureigenschappen ook net zo goed thuisvoelt in een drukke stad als Sevilla.
Bijzonder veelzijdig machientje dus die nieuwe Honda CL500, die voor € 8.399,- bij de dealer staat. De volledige eerste test van deze nieuwste 500-aanwinst lees je in MotoPlus 8 die op 14 april verschijnt.