Nieuws

Eerste indruk: Honda CB750 Hornet

Het is druk in het naakte middensegment en het wordt nog drukker, want ook Honda wil komend seizoen een partijtje meeblazen in dit deel van de markt waarin de grote aantallen worden gedraaid als het om verkopen gaat. Honda doet dat met de volledig nieuwe CB750 Hornet. We maakten alvast kennis in een zonnig Spanje.

Met de Hornet keert een bekende naam uit het Honda-verleden terug in de line up van de Japanners. Maar waar die oude horzel een 600cc vier-in-lijn had, heeft de nieuwste Hornet een nieuwe 750cc paralleltwin met 270 graden krukas, die in een eveneens volledig nieuw frame van stalen buis hangt. Opnieuw een paralleltwin in dit segment dus, maar wel een waar de concurrentie met argusogen naar zal kijken. De twin van Honda levert namelijk bijna 91 pk vermogen en heeft bovendien een stevig en breed uitgesmeerd koppel. Met een rijklaar gewicht van slechts 190 kilo heb je op papier dan al een aardig potentieel pretpakket en daar blijkt op het Spaanse asfalt weinig van gelogen. De echte uitblinker is echt die potente twin, die ook nog eens een serieus goed in het oor liggende uitlaatsound produceert, dat kunnen ze dus wel degelijk bij Honda. De twin is lekker gretig en wil graag toeren draaien (het rode gebied begint bij 10.000 toeren). Een blok waar veel concurrenten zich op gaan stuk bijten. Alleen in de Sport-modus, een van de vier rijmodi waaraan naast de vermogensafgifte ook de motorrem en tractiecontrole gekoppeld zijn, heeft de gasrespons bij rustig rijden een duidelijk voelbaar aan/uit-karakter. De gang zat er echter goed in op de testroute, waardoor dat al vlot naar de achtergrond verdween. 

Op de voorgrond staan dan al snel de flitsende stuureigenschappen van deze dartele Horzel, die daarbij ook geholpen wordt door de relatief smalle 160-achterband. De twin laat zich lekker voorspelbaar en met een enorm gemak sturen. Je hebt nog niet aan een bocht gedacht of je zit er al in, dat werk. Alleen bij flink tempo maken op bergweggetjes met snel opeenvolgende bochtencombinaties wil er wel eens wat er wat lichte beweging in de voorpartij ontstaan bij het omgooien, ook omdat de voorvork wat wil duiken bij stevig remmen. Maar dan ben je ook al flink aan het poken. Voor minder ervaren rijders zal de vering vooral aanvoelen als een aangenaam compromis tussen comfort en sportief.

Dat geldt ook voor de remmen: radiaal gemonteerde klauwen van Nissin. Niet te agressief aangrijpende stoppers, die minder ervaren rijders misschien zouden kunnen verrassen, maar remmen die netjes aangrijpen en niet al te abrupt druk opbouwen. Wel zullen sportiever ingestelde rijders juist een agressievere bite wel missen, want bij op tempo versnellen en vertragen, en daar nodigt met name die paralleltwin van de Hornet echt toe uit, zou je toch nog iets meer daadkracht van de remmen verwachten

Onder de streep staat er met de nieuwe Hornet 750 hoe dan ook een lekker toegankelijke naked met prettige pit, maar bovenal ook met een aantrekkelijk prijskaartje, want met een prijs van net geen negen mille moet het wel heel raar lopen wil dit geen bestseller voor Honda worden. 

De volledige eerste test van de Honda CB750 Hornet lees je in MotoPlus 24, die op 9 december verschijnt. 

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws