Nieuws

Eerste indruk Honda CB650R en CBR650R E-Clutch

Een aantal jaar terug introduceerde Honda met Dual Clutch Transmission (DCT) al een geheel eigen(wijze) kijk op de versnellingsbak, en daar komt met het nieuwe E-Clutch-systeem nog een frisse blik bij. In en rond Marseille rijden we de eerste twee Honda’s die van dit elektronische koppelingssysteem zijn voorzien, de CB650R naked en de sportieve CBR650R.

Alle ins & outs over dit nieuwe systeem lees je in MotoPlus 8, maar kort door de bocht komt het neer op een compacte unit (extra gewicht 2 kilo) aan de rechterzijde van het motorblok boven de versnellingsbak. Hierin zitten onder andere twee stappenmotoren die in samenwerking met een Motor Control Unit de taak van de koppeling overnemen. Het koppelingshendel heb je feitelijk dus niet meer nodig op beide Honda’s, die voor dit modeljaar trouwens ook nog wat cosmetische updates kregen en een volledig nieuw 5 inch TFT-scherm.

Maar goed da’s bijvangst in dit plaatje, hamvraag is natuurlijk of het wat is, dat E-Clutch, wat Honda zelf bestempelt als een nieuwe techniek met een mix van elementen van haar quickshifters en DCT. In de praktijk lijkt het vooral op een quickshifter, maar dan met wat extra’s. Je moet namelijk nog steeds fysiek schakelen met een schakelpedaal, maar het koppelingshendel, wat ook gewoon aanwezig is, heb je feitelijk niet nodig. En dat werkt wonderwel prachtig, zo ontdekken we al snel in het drukke Marseille, waar een systeem als dit voor geschapen lijkt. Dat begin al bij starten en wegrijden. Het systeem is na het omdraaien van de contactsleutel automatisch actief, waarna je – ook al voelt het in eerste instantie als een pijniging van de bak – gewoon zonder de koppeling in te trekken de versnellingsbak in de eerste versnelling kunt drukken. Geruststelling is er gelukkig direct in de vorm van een motorblok dat niet abrupt afslaat maar gewoon in stationair toerental blijft draaien. En daarna is het een kwestie van gedoseerd gas geven en wegrijden, een kind kan de was doen.

Vervolgens werkt het E-Clutch-systeem vooral als een quickshifter, waarbij je steeds ongeacht de stand van het gashendel uitgesproken soepel en volledig schokvrij kunt op- en terugschakelen. Met wel een heel belangrijk verschil ten opzichte van een quickshifter: uitrollend naar bijvoorbeeld een verkeerslicht hoef je ook de koppeling niet meer in te trekken. Gewoon terugtikken naar de eerste versnelling of de neutraal, meer niet. Het is even wennen, maar het werkt na een paar kilometer al volledig intuïtief. Een keer vergeten terug te schakelen naar de een? Geen probleem, ook in de tweede of zelfs derde versnelling rijd je vervolgens zonder tegensputteren weer weg. Wel zelf koppelen en schakelen? Ook geen punt, het systeem is uit te schakelen en aan de rol ook gewoon te overrulen met het koppelingshendel. Afhankelijk van het motortoerental wordt het systeem in het laatste geval binnen een seconde of uiterlijk na vijf tellen gewoon weer actief.

Vooraf stelden we ons de vraag: maakt dit DCT overbodig? Maar die vraag moet misschien wel zijn, maakt dit de quickshifter overbodig, aangezien DCT nog de optie biedt om volledig automatisch te schakelen en E-Clutch feitelijk alles biedt wat een quickshifter in huis heeft, maar dan met een stukje extra praktisch gebruiksgemak. In Nederland en België worden de CB650R en CBR650R uitsluitend met E-Clutcht leverbaar voor respectievelijk € 10.999,- en € 11.999,-. De volledige eerste test van beide Honda’s lees je in MotoPlus 8, die op vrijdag 12 april verschijnt.

Gerelateerd nieuws

Jaarinhoud MotoPlus 2024 online!

Jaarinhoud MotoPlus 2024 online!

13 december, 2024

Inmiddels ligt MotoPlus 24 alweer in de winkelschappen en bij je thuis op de mat. De laatste van het jaar alweer en ...
Noppennieuws 6 in de winkel

Noppennieuws 6 in de winkel

13 december, 2024

Vrijdag 6 december is Noppennieuws 6 verschenen. In dit offroad-magazine  dit keer veel aandacht voor ...

Overig nieuws