Nieuws

Eerste indruk: Honda ADV350

Een van de meest aansprekende en cool ogende scooters is zonder twijfel Honda’s X-ADV. De nieuwe ADV350 erft diens adventure-looks, is half zo zwaar, maar ook half zo duur. Of de kleine ADV waar voor zijn geld biedt, vinden we uit tijdens de eerste test op Sicilië.

Het Italiaanse eiland is de perfectie locatie voor de introductie van een adventure-scooter. Sicilië schotelt namelijk allerlei soorten asfalt voor, maar het meeste daarvan heeft zijn hoogtijdagen al lang achter zich. Een mens prijst zich dan gelukkig met de paar millimeter veerweg die de Showa upside-down vork en stereoschokdempers bieden ten opzichte van een ‘normale’ scooter. Misschien komen 125 en 130 (v/a) millimeter niet indrukwekkend over, maar verhoudingsgewijs is het flink meer dan bijvoorbeeld een Vespa heeft.
Die extra paar millimeters leveren het nodige extra comfort op. Dat geldt ook voor het riante zadel. Waar de rugsteun bij een scooter meestal ergernis veroorzaakt, is dat nu niet het geval. Het windscherm doet in de onderste stand weinig, maar bovenin produceert het juist weer de nodige turbulentie. Naar beneden dus met dat stuk plastic, ook al om heerlijk met de kop in de wind het Dolce Vita-gevoel op te snuiven.

Met een maximum snelheid van 150 km/uur komt er ook daadwerkelijk genoeg wind om het hoofd. De ADV350 blijft tot op die hoge snelheid – ondanks het kleine 15” voorwiel en 14”achterwiel – uiterst stabiel. Het eencilinderblok kennen we van de Forza 350 (stiekem is de ADV350 een vermomde Forza) en het is goed voor 29,3 pk. Het vibratie-arme blokje blinkt uit tot zo’n 100 km/uur en daarna gaat het logischerwijze iets kalmer. Ondanks een enthousiaste rijstijl lag het verbruik op slechts 1 op 23,4.

Het geringe vermogen past perfect bij het waarschijnlijke gebruiksdoel: de overvolle stadse omgeving. Je drukt de 186 kilo zware scooter in elk piepklein gaatje. Een rapper vervoermiddel dan dit bestaat niet in de stad. Meer vermogen is in de bebouwde kom (en op weg daar naar toe) niet nodig. Wat dat betreft is de ADV350 een erg rationele motorfiets met een uiterlijk dat juist de nodige emotie oproept. Wil je de meer lezen over de Honda ADV350, sla dan Motoplus nummer 3 van 2022 open.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Honda Collection Hall heropend

Honda Collection Hall heropend

20 mei, 2024

Honda heeft haar Honda Collection Hall, het museum van het merk in het Mobility Resort Motegi in het Japanse ...

Overig nieuws